Flabbergastmallen V. 1.4

Moderatorer: Joakim, Max

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av Flogger »

Som stolt GoBare (tack Max, för den lilla reklamen vi fick här i tråden) kan jag säga att Flabbergast är något av det roligaste som finns! Jag älskar också att spela okompat, stenhårt, till och med med titaner och garguantiska monster! Hur skoj som helst! Men det är få saker som är så roligt att få plocka fram de där häftiga pjäserna man alltid ville spela med men som inte håller i okompat, min burning chariot och mina beasts of nurgle vill också vara med och leka! Samma med mina blue scribes! :)

Min Tyranid Prime är sällan med och leker, men på flabbergast är han alltid min warlord (bästa warlorden i nidcodexet IMO) och det är nice för han är så jävla snygg! 8-)


Variation förnöjer, ibland plockar jag fram min harridan, ibland plockar jag fram mina genestealers, allt för variationen och för att spelet är så himla skoj oavsett format! :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av imp »

Flogger skrev:...Variation förnöjer...
Ja och det är det som denna mall verkar vara emot :D

Spelar gärna olika format, men jag måste ärligt säga att jag blir tveksam, eftersom jag anser att mallen likriktar alla arméer, det finns inte mycket att välja på när man bara får ha en av varje och då kommer alla listor från samma codex vara väldigt lika varandra, vilket är tråkigt.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av Max »

imp skrev:
Flogger skrev:...Variation förnöjer...
Ja och det är det som denna mall verkar vara emot :D

Spelar gärna olika format, men jag måste ärligt säga att jag blir tveksam, eftersom jag anser att mallen likriktar alla arméer, det finns inte mycket att välja på när man bara får ha en av varje och då kommer alla listor från samma codex vara väldigt lika varandra, vilket är tråkigt.
Du kan ju fortfarande välja (nästan)allt som finns i codexen. Så det mesta kan du välja på. Men sure, om alla skall bygga den bästa listan dom kan hitta så kommer dom bästa spelarna bygga rätt lika listor. Detta har dock inte varit något problem på flabbergast, det kanske blir det på TTT om topplagen har väldigt lika listor. Men okompat eller LBK mallen har ju exakt samma problem. Bästa builden kommer alltid finnas. Det gör inte att man hoppar över att spela turneringar. Möjligtvis gör mallen det mkt enklare att hitta den bästa listan, men den är ju inte unik i att det finns.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av frigobben »

Precis som tidigare skrivits har det varit en väldig variation på Flabbergastturneringar, eftersom subkomp är en del av ekvationen. Då är det inte nödvändigtvis det bästa/roligaste att försöka få in det bästa mallen tillåter, vilket kommer vara fallet för många av de "bättre" lagen på TTT. Så vänta dig ganska stor variation på Flabbergast, åtminstone om man tittar historiskt. Mallen är ju trots allt designad tillsammans med subkomp.

Däremot hade jag gärna sett att man lättade lite på Highlander, när man ändå kör med subkomp. Någon föreslog att man skulle få ha en en dublett i antingen Elites, FA eller HS, vilket skulle göra det lite trevligare för den som vill göra temade arméer. Subkomp och mallen håller ju ändå hårdheten på en lagom nivå. Kanske såklart att man kanske vill begränsa några specifika enheter som val, såsom Weaithknight, Riptides, etc.

Jag minns att förra Flabber jag spelade blev jag lite besviken att jag inte fick ha två enheter Sternguards till min Kantor-armé. Listan fick komp 12 och hade inte blivit superhård bara för att man hade haft två sådana enheter. På samma sätt hade jag gärna fått in mina två Vindicators i min Nurglearmé, vilket väl inte heller är helt brutet, om man tittar till förekomsten i hårda listor.

Så det är mitt förslag till ändring på av konceptet. Annars tycker jag att det funkar väldigt bra.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av Ismeno »

Låg däckad i influensa förra gången det vankades Flabbergast så nu blir det revansch! Ska bli grymt kul och jag har faktiskt spelat 7:e en hel gång så jodå, så att, eh.....

Det roliga med denna typ av komp är just att man får se lite udda (läs; inte jättebäst...) enheter, vilket är kul.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av bolterochkniv »

frigobben skrev:Precis som tidigare skrivits har det varit en väldig variation på Flabbergastturneringar, eftersom subkomp är en del av ekvationen. Då är det inte nödvändigtvis det bästa/roligaste att försöka få in det bästa mallen tillåter, vilket kommer vara fallet för många av de "bättre" lagen på TTT. Så vänta dig ganska stor variation på Flabbergast, åtminstone om man tittar historiskt. Mallen är ju trots allt designad tillsammans med subkomp.

Däremot hade jag gärna sett att man lättade lite på Highlander, när man ändå kör med subkomp. Någon föreslog att man skulle få ha en en dublett i antingen Elites, FA eller HS, vilket skulle göra det lite trevligare för den som vill göra temade arméer. Subkomp och mallen håller ju ändå hårdheten på en lagom nivå. Kanske såklart att man kanske vill begränsa några specifika enheter som val, såsom Weaithknight, Riptides, etc.

Jag minns att förra Flabber jag spelade blev jag lite besviken att jag inte fick ha två enheter Sternguards till min Kantor-armé. Listan fick komp 12 och hade inte blivit superhård bara för att man hade haft två sådana enheter. På samma sätt hade jag gärna fått in mina två Vindicators i min Nurglearmé, vilket väl inte heller är helt brutet, om man tittar till förekomsten i hårda listor.

Så det är mitt förslag till ändring på av konceptet. Annars tycker jag att det funkar väldigt bra.
tycker detta hade varit ett jättebra koncept att testa på vissa turneringar, dock känns det som om vissa enheter hade fått begränsas även här (kanske inte två annibarges, flygare, wraithknights osv) så det hade ju inneburit lite mer jobb och eventuellt också fler hål i mallen. som sagt, värt att testa dock för det är ju roligt med temade grejer!
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av bolterochkniv »

tycker att man borde tillåta autarch med skrattmantel, då den redan tappar så mkt på ändringen av 2+reroll.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Drejan
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 aug 2014, 00:25

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av Drejan »

Mallen ser asbra ut! Bra jobb gubbs!

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av Nora »

Hej en kort fråga: Varför har Astra Militarum fått en lättnad från den generella restriktionen Maximum 1 of any army list entry outside of Troops för en av de mest underprisade och bästa valen, Ministorium Priests?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Flabbergastmallen V. 1.4

Inlägg av LillePer »

Det är inte en lättnad, de är 0-3 i ett val. Så de är lite bergränsade.

Skriv svar