Flabbergastmallen V. 1.3

Moderatorer: Joakim, Max

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Röde »

Det är inte ofta jag håller med Papa D, men jag tycker också att den här mallen förtar rätt mycket av glädjen i att snickra listor. Jag vill spela en fluffig Death Guard armé men får bryta temat p.g.a restriktionerna. Jag kommer anpassa mig till vad som gäller för turneringen men tycker ibland att mallen slår tokigt.

Exempelvis så får jag inte ta 3 enheter om 7 plague marines. Jag får däremot ta 2 med bilar och 2 rätt stora enheter plague zombies. Mjukare?

När jag gick igenom min Death Guard armé som ligger på närmare 3000pts så insåg jag att jag med nöd och näppe får ihop 1500pts med den här restriktionsmallen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av LillePer »

Bra åsikter Samuel, dock kan man aldrig spela mer än 3 Poddar. (space wolves kan spela 4 i nuläget, något vi ska fundera på)

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Gullberg »

SamuelB skrev:Jag har lite åsikter om saker som borde läggas till/ändras i mallen.
Särskilt nu till VSK. Det mesta har jag testat eller har god koll på.

Skall den vara på den snälla nivån som ni eftersträvar så har jag detta förslag:
General Rules
* Max 3st Droppods, 2st med OS
Någonting måste komma om Droppods här. Att kunna spela med 3st OS samt 2-3 utan är för bra.
Kollar man över Atlanten så dominerar Droplistorna just nu och dom smiter igenom kompen för lätt.

* Sänk kapet på OS wonds 3+ till 35 istället för 40.
40st Marines i denna mallen med OS går mer eller mindre inte plocka bort ifrån planen.

*Sänk kapet till Max 2 Dedicated transports till troops
För lätt att få in OS för inga pts som är jättesvårt att döda i 7th.


Magifasen:
* Ändra till att Max 3st slag på varje skola. Man bestämmer vid varje match hur många slag man slår och på vad.
(Det gör att du prickar invis, Fortune, endurence osv i 50% av matcherna, Ja tigge blir skitbra men banna honom så är problemet löst)

* Skippa att banna några spells.
(Om ni hatar invis så mycket, ändra den till -2BS/WS mot enheten, men ta inte bort den så man för högre chans att träffa Shrouded)


Generella bannade saker:
* Om stormraven skall vara bannade så skall även Stormwolf/stormfang vara bannade.
* Fortifications (Även om jag tycker det är dötrist)


Eldar
* Max 6st Warpspiders
(Ja en 10a är helt mongo)

Necrons
* Max 2 Ghost Arks
En av dom bästa OS i spelet just nu med AV13, 4 HP plus jink

Tau
* Banna High Yield Missile Systems
* Shadowsun, Räkna henne som Commander också
* Max 4 suits bodyguards i en enhet

SM
* Banna Tigge.
*Centurion Dev. Får ej ta grav.
Just nu kan man spela en 3a var av 2 grav i LR. Man kan till och med ha en 3++ karaktär i fronten som tuggar farliga wounds.


Jag kommer säkert på mer saker senare.

Håller med Samuel i allt han skriver men vill även lyfta frågan kring combatsquads som då skulle kunna ge SM,Gk listor till exempel flera scorring enheter av samma än vad de egentligen får enligt mallen. Lite tråkigt att möta 5 enheter Whitescarsbike medtanke på det snälla klimatet som eftersträvas.

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av SamuelB »

LillePer skrev:Bra åsikter Samuel, dock kan man aldrig spela mer än 3 Poddar. (space wolves kan spela 4 i nuläget, något vi ska fundera på)
Missade vist de Men tycker ändå att man max får ha 2 st OS transporter.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Papa D »

Jag tycker vi är på väg ner i en farlig terrorbalans förskjutning.

Tar vi bort grav från centurions, tycker jag vi ska banna wraithknight, Riptide och dreadknights, för dom blir för uppenbara val om det inte finns en riktigt counter. Tycker gott och väl att 5 grav vapen i armen är en limit som är rimlig, kanske inte fler än 3 centurions eller något sånt.

Förbjuda Stormravens = BA har inga flyg = dom kommer ha väldigt svårt att försvara sig mot Floggers alla flygande monster.
Förbjuda SW enda flygare e lite samma sak
Om ni ska göra detta måste ni iaf öppna upp för en quadgun eller något så armeer som inte får ha sina flyg åtminstonde får lite anti air.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Flogger »

Håller i stort med Samuel om det mesta.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av SamuelB »

Papa D skrev:Jag tycker vi är på väg ner i en farlig terrorbalans förskjutning.

Tar vi bort grav från centurions, tycker jag vi ska banna wraithknight, Riptide och dreadknights, för dom blir för uppenbara val om det inte finns en riktigt counter. Tycker gott och väl att 5 grav vapen i armen är en limit som är rimlig, kanske inte fler än 3 centurions eller något sånt.

Förbjuda Stormravens = BA har inga flyg = dom kommer ha väldigt svårt att försvara sig mot Floggers alla flygande monster.
Förbjuda SW enda flygare e lite samma sak
Om ni ska göra detta måste ni iaf öppna upp för en quadgun eller något så armeer som inte får ha sina flyg åtminstonde får lite anti air.

/D
I stort sätt så håller jag med dig PapaD om man kollar på Metan i Sverige.
Men den diskutionen skall väl inte hållas i denna tråden.

Men om man skall hålla den nivån som dom efterfrågar så tycker jag att dom ändringarna måste göras.
Sedan finns det nog en hel del. Men jag litar på att det kommer vara en vettig mall till VSK

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av refabricated »

Håller inte med i ngn av de punkter som utökar restriktionerna.
Eldar - Spindlar
6 spindlar är kass. Dör för lätt, gör för lite. Spelade 10 på summerfight nyss, kan bara säga att skulle jag ändra den listan på ngt sätt(vilket jag inte vill) men OM jag skulle tvingas byta ngt så hade spindlarna rykt först. Sluta nojja om dem.

Crons
:( så bra är de inte. De är bra, men 3 av13 fordon kan man leva med. Prova att boxa lite på dem...

Tau
Tau är kassa redan som de är i denna mallen. Om ngt anser jag att de skall lättas. Inte en kotte spelade tau på summerfight och att det fanns mer orker och systrar än tau på en turnering tycker jag säger en hel del.

SM
Tigge är bra, mkt bra t.o.m. Men ge er! Utan maxade centurions är han inte så tuff.
Centar är också bra. och betalar jag 700pts för en enhet så skall den j**lar i mig leverera. Hylander spelade tigge + 3 centar + CM med 3++ på summerfight, jag lyckade döda hela rasket. Kan jag kan andra!


Skall det nu pratas om att utöka restriktioner kan vi kanske fokusera på de saker som faktiskt är lite bonkus.
Dubbla wyverns... Konstigt att ingen som spelat med eller mot dem sagt ngt.
Dubbla punishers kan man kanske åsså fundera över.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Flogger »

Lilleper har redan sagt att Wyverns och punishers kommer vara Max 1 per squadron.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Flabbergastmallen V. 1.3

Inlägg av Denkan »

har ni tittat nått på Space Wolves nya codex och supplement?

Skulle vara grymt kul att få ta med dom till VSK...
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Skriv svar