Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Moderatorer: Joakim, Max

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Röde »

Jag blir lite trött när jag läser den här tråden... Flera av er vill alltså ändra på reglerna för flera enheter? Att banna en enskild pryl som ex. Lash under tidigare regeledition är väl halv-ok. Men graden av regeländringar som diskuteras här är ju helt off.

Synd.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Trulsante »

Kimich skrev:Adepta Sororitas

o Maximum 3 Ministorium Priests. Celestine counts as one.

o Celestine counts as Cannoness for highlander.

Är Celestin både präst och cannoness??? Borde det inte vara Jacobus counts as one priest istället?
Jo, så tror jag det är tänkt. Tryckfelsnisse kanske?

Det borde alltså stå

Maximum three priests. Uriah Jacobus counts as one.

Sedan tror jag man borde skriva bort att Celestine är cannoness enligt highlander. Varken Cannoness eller Celestine är SÅ heta att man bara får ta en. Fast å andra sidan, spelar man systrar med två HQ finns det ingen anledning att ta cannoness längre... Så det kan väl få stå kvar ^^
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Max »

Celestine är helt knasig. ETC knasig.

Anledningen att hon räknas som en präst är att hon precis som prästerna tillför väldigt mkt till en enhet för sitt pris.

Uriah däremot är rätt bra prisad, lite närmare vad en präst kanske borde kosta.

Men ja, Celestine, Uriah och 2 Präster är nog en bra start på en AS lista.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:Jag blir lite trött när jag läser den här tråden... Flera av er vill alltså ändra på reglerna för flera enheter? Att banna en enskild pryl som ex. Lash under tidigare regeledition är väl halv-ok. Men graden av regeländringar som diskuteras här är ju helt off.

Synd.
Lättast är ju att bara förbjuda saker som är lika roliga som cancer, typ invis, hit and run, Fortune, storm raven, Kairos o.s.v.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av refabricated »

@Röde
Håller till viss del med dig. Men anser att det är upp till mallskapare vad de vill åstakomma och arrangörer om de vill använda och spelare om de vill spela.

@Flogger
Nä, lättast är att komma med konstruktiv väl- formulerad/genomtänkt kritik :)
Skämt åsido så tror jag inte på att ta bort detaljer. Att ge sig på invis/fortune/h&r osv är fel. Det är inte förmågorna som är problemet utan snarare vad som använder dem. Små marine enheter med h&r är inte så illa, det är mest bara bra. Dödstjärnor som hoppar upp i ditt knä mha skiten är jobbigt.
5 osynliga termosar är inte jobbigt, bara obekvämt... Men 20 hundar som kostar gratis och scoutar är klabbe.
En båt som rerollar saves kan man leva med, slå den i CC. Men 10 warlocks med 2s save är jobbigt.

Min poäng är att skall man kompa så får man ta de stora sakerna, skall man pilla på detaljer på ett - fem ställen så har man snart rätt mkt att göra. Det blir oållbart :)
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 28 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Joakim »

Precis som nämnt är mallen gjord för den som vill spela med den.
Vi lägger restrektioner och förbud mot vissa val.
Att ändra regler tror jag inte vi vågar göra mer än extremt unika fall. Så länge vi spelar GW spel så vill i alla fall jag i den mån det går spela GW.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av The Gretchin »

Det är bara Flogger som svarar så jag försöker igen (då jag gissar att han inte är med i mallgänget). Kan man ha en dedikerad Battlewagon och en Heavy Support-Battlewagon?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av refabricated »

@The Gretchin
Jag tror inte det. Dedicated trasports verkar vara generellt undantagna highlander restriktionerna. Kollar man på hur kompen ser ut för eldars och waveserpents så förklarar den situationen ganska tydligt.
Man får ha max 2 serpents, max en får ha objective secured. (fritt översatt från dokumentet)

Enda sättet att uppnå detta är att köpa en till troops och en till ngt annat.

Vi hade även en lös disskusion på tele om hur dreadar skulle hanteras. Master of the forge låter dig köpa dem som elite, skall man då inte ta en heavy med? Vad blir isf meningen med MotF?
Gissar att mallskapare får återkomma med svar ifrågan.
"Får man ta flera av en modell som inte är dedicated trasport OM modellen kommer från olika FOC-klasser. E.g. Dreadnoughts som kan komma från elite(ven, iron, MotF), troop(deathcompany), heavy(standard) eller hq(bjorn?). Vidare, om jag har en modell som dedicated trasport men har möjlighet att köpa den som en enskilld FOC-slot(battlewagon) hur många får jag ta? och från vilka slots? 3 dedicated BW och 1 HS BW?"
Ifs så kommer av14 begränsningen kicka in och stoppa en från 4 BW, men det finns kanske likande saker att spamma på detta sättet ...
:D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av Joakim »

Tror vi från början inte hade funderat på BW som Dedicated + Heavy.

Först tänkte vi fria lite för att Orks kanske behöver det, men då släpper vi ju saker såsom att en Tervigon som HQ + Troop inte är samma sak. Just nu lutar det åt att vi trycker på Highlander rakt av och säger nej, men vi har möte på Gast idag och kommer med ett definitivt svar ikväll. Lika så förtydligande på saker som kan tas på 2 olika platser.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Flabbergast-mallen 7th ed. V.1.2

Inlägg av refabricated »

Imo så tycker jag gott att ni kunde nöja er med att bara tillåta 2x av varje troopchoise. Skall det vara highlander så skall det vara highlander(typ).
- Max 2 dupliceringar i troops(om mer än ett alternativ finns)
- Max 2 av ngn typ av dedikerad transport oavsett i vilken detachment eller till vilket slot den är köpt
- Max 2 dedikerade trasporter till troops.
- Max 10 models with AV in the army.

Det understrukan tycker jag är ngt ni skall ta till er. Lätt att spamma fordon med vissa codexar annars.

Flabbermallen atm lutar rätt mkt åt mech-fest.

Fundera lite SM(bara teoretiskt, räkanr itne poäng här så jag kan ha fel).
MotF
3 Rhinos(3*5 tac)
3 Razors(devs, asm, stern)
IronCald
Dread
2* typhoon
Pred
Vindi
(3 troop, 2 elite, 2 fast, 3 heavy) == 10 fordon.

Bör finnas poäng över för att alliera in lite mer bilar.
BA allies
Chappe
dödskompanister
DC-dread
Libbedread
Baalpred
LR
(1 troop, 1 elite, 1 fast, 1 heavy) == 4fordon
14 saker med av... Inte optimalt men vem får in anti tank nog att ta hand om allt iom highlander?

*Edit*
Skiter sig på allierad LR, men konceptet står...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar