Storslagna planer

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Zydax

Storslagna planer

Inlägg av Zydax »

Det är dags att kriga på allvar i början av sommaren.
Jag och några kompisar kommer i början av juni spela apocalypse med 40.000 poäng på plan.

För att göra detta behöver vi en spelplan.
Vi kommer behöva en spelyta som är 8x24feet. vilket innebär 8st vanliga spelplaner.

Vi har några alternativ hur vi ska lösa detta på bästa sätt:

http://www.zuzzy.com/ vi köper 8st ihoprullbara spelplaner från denna sida, dessa gå på ca 500kr/st. Detta är ett snyggt, lätt men dyrt alternativ.

Bygga egna spelskivor, typ i MDF, då behöver vi hjälpas åt att bygga dessa. Detta är billigare, helt okej snyggt, men kräver jobb från vår sida.

Lägga ut tyg som spelunderlag. Detta borde vara billigast om vi inte spelar direkt på borden (eller om vi spelar på papper..) dock inte helt lätt att spela på alla gånger, samt inte det snyggaste.

Tapet som man målar?hur borde det funka?

Alternativt hitta en förening i Västeråsområdet som har spelplaner att hyra ut.
Känner någon till någon sådan?

Tips mottages tacksamt.
Erik.

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Storslagna planer

Inlägg av Serpent »

Bygg egna brädor. Då kan ni tema terrängen, skapa miljöer där det är städer kontra grönområden, etc. Det är inte så svårt när en väl är igång.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Jag tycker tyg är underskattat. Jämfört med dedär texturerade mattorna för 500kr stycket tycker jag att det är det klart bättre alternativet.
Flesh is a design fault

Zydax

Inlägg av Zydax »

Tack för input.

Funderar på om man kan hinna få ihop spelplanerna av mdf etc. Det låter som en bra lösning.

Serpent:
Har inte byggt någon plan förut, vad skulle du gissa på för materialkostnader om man bygger själv med mdf?
katzenjammer:
Jo det känns som ett bra alternativ med tyg om vi får lite dåligt med tid att bygga, dock funderar jag på hur mycket billigare det blir med tyg? Vi behöver väl typ 10-15m beroende på tygets bredd.. och tyg kostar väl rätt mycket har jag för mig?

Tacksam för hjälpen som sagt, roligt om spelplanen inte bara består av bordsyta.

/Erik.

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Hmm, det vet jag inte.
Flesh is a design fault

xedric

Inlägg av xedric »

Jag hade nog gått på enklaste, billigaste alternativet för underlag och hellre lägga tiden och pengarna på byggnader att ställa upp. Inge kul med tomt bord.

Zydax

Inlägg av Zydax »

Drar upp denna tråden till ytan igen.
Har nya funderingar på spelplans lösning: vaxduk.. var tror ni? Kan detta funka? Tänkte att man kunde lira på "undersidan" av vaxduken.
Tacksam för input.

/Erik

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Åtta normala planer?
Kör du spånskiva eller MDF så tror jag att jag pyntade runt 150:- för en spånskiva lite större än en reglementsenlig plan. Kommer inte riktigt ihåg.
Skulle gissa att MDF:en ligger i samma prisklass.
Sedan behöver du bord eller bockar för att lägga skivorna på, inte att förglömma.

När det gäller ytbehandlingen så kan man antingen bara sprejmåla med grön eller svart färg. Lite budget men det funkar.
Delux-varianten är att måla de med strukturfärg och sedan sprejmåla. Orkar du mer? HL med lämplig färg lite lätt. Blir skitsnyggt och går snabbt.
Har du ingen bra strukturfärg? Spreja ut trälim och jämna till. Häll sedan modellsand över rubbet och låt torka. Därefter färg + HL.

Använder du dukar/tyg/"gräsduk" så är det enkelt att häfta fast tyget på undersidan av skivorna och få det sträckt och fint.

Och ett tips för spånskivan; sågan den på hälften och fäst pianogångjärn på undersidan. Underlättar transporter och förvaring.

Mitt största problem med dukar som inte är specifikt avsedda för spelande är att de korvar sig. Och ganska lätt veckas när man råkar stöta till duken lite oförsiktigt. Skulle jag använt duk hade jag fäst den på en skiva ändå.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

eldrak

Inlägg av eldrak »

Och om du använder gångjärn så försänk dem så du slipper repor på bord eller annat som du lägger skivorna på.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Jag gjorde ett bräde för inte så länge sedan.
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... &start=130
har du frågor om inköp eller tillvägagångssätt är det bara att höra av sig.
(noterbart som jag lärde mig: sågar man ut 3st 4'x2' bitar ur en MDF av standardstorlek får man en fjärde bit över som är någon centimeter för smal. Dvs om man kan leva med att en bit blir lite mindre får man ut 4 delar per MDFskiva)

Skriv svar