AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Samuel »

Jag köpte en blå tejp på Klasse-O som har världens sämsta vidhäftningsförmåga. Funkar perfekt!

För övrigt så tunnar jag ut min vattenbaserade färg med oxidan från kranen. Enkelt och billigt. Jag gör rent min airbrush med det samma och först när det krånglar så tar jag loss grejerna och gör rent med acetonfritt nagelborttagningsmedel.

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Claimh_Solais »

Härligt initiativtagande TS

Har själv fixat en biltema spruta och någon kompressor (tror det är från jula eller något) låter som en attackhelikopter när man kör igång den :?

Problemet jag upplever är att det ibland blir stopp i sprutan och färgen inte kommer ut , tycker jag tunnar ut den och tvättar sprutan
men vet inte om det kan va så att någon färg klick fastnar i själva sprutan

sen har jag rätt svårt att kontrollera själva sprutet i färgen kör man på max o bara grundmålar funkar det men ska man måla mindre ytor blir det knivigt

va gör jag för fel :D

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av speedfreek »

Har en kass kompressor låter det som.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonas »

Du måste torka rent nålen längst fram hela tiden, annars kan det bli problem. Jag torkar av den typ var 10-20:e sekund. Annars blir sprutet dåligt.

Du behöver inte ta ut nålen ur sprutan!! Bara torka av den lilla biten som sticker ut längst fram.

(Jag kör alltid utan nålskyddet längst fram. Den är bara ivägen)

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Håller med speedfreak, låter som kompressorn inte håller måttet. Kan också vara packningarna som läcker. Har du tagit ut nålen på sprutan och kollat så det inte sitter några färgrester i? Att hålla på och torka av nålen tycker jag låter märkligt, är färgen för tjock eller vad? Väldigt lätt att nålen skadas väl? (Jag böjer nålar i parti och minut känns det som, alldeles för vårdslös med mina grejer....:-P)

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

speedfreek skrev:Vad maskerar ni tidigare målade delar med?
Testat häftmassa som är för klibbigt och elastiskt.
Testat supersculpey som tyvärr lämnar kvar lite smulor.

Modellera/plastelina kanske? Eller cernitlera?
Silly putty ser ut att funka för dom som använt det i olika tutorials på tuben. Tror att det här är samma sak - http://www.coolstuff.se/Thinking_Putty
Tänkte prova det själv när man får tummen ur och beställer lite.

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Claimh_Solais skrev:Härligt initiativtagande TS

Har själv fixat en biltema spruta och någon kompressor (tror det är från jula eller något) låter som en attackhelikopter när man kör igång den :?

Problemet jag upplever är att det ibland blir stopp i sprutan och färgen inte kommer ut , tycker jag tunnar ut den och tvättar sprutan
men vet inte om det kan va så att någon färg klick fastnar i själva sprutan

sen har jag rätt svårt att kontrollera själva sprutet i färgen kör man på max o bara grundmålar funkar det men ska man måla mindre ytor blir det knivigt

va gör jag för fel :D
Hur litet är det du vill måla då det börjar strula? Har du tryckregulator på kompressorn?

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonas »

Ismeno skrev:Att hålla på och torka av nålen tycker jag låter märkligt, är färgen för tjock eller vad? Väldigt lätt att nålen skadas väl? (Jag böjer nålar i parti och minut känns det som, alldeles för vårdslös med mina grejer....:-P)
Färgen är inte för tjock. Om du inte har torkat av nålen ibland så går det knappt att få en normal stråle. Dessutom så kan det skjutas iväg droppar av färg som sitter kvar på nålen.

@Ismeno: Menar du att du kan sitta och spraya i 20-30 minuter utan att torka nålen en enda gång? Kanske fumkar om du bara grundar dina modeler lite snabbt?

Alla filmer på proffs som motiv lackar bilar och sånt som jag sett så torkar dom alltid nålen också hela tiden.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Aldrig haft problem med att det fastnar färg på nålen, att det byggs upp på munstycket vid långa sessioner visst, men inte på nålen. Använder Vallejo model air. Använder inte airbrush till att grunda, bara till att måla pansar och andra fordon som såhär;
ImageUploadedByTapatalk1358527007.355985.jpg
(173.8 KiB) Nerladdad 161 gånger
Är det inte väldigt lätt att skada nålen om man torkar av den hela tiden? Är verkligen inget proffs på airbrushing, helt självlärd, jag kanske bara haft tur att det funkar! :-P

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Om du målar så där pass stora grejer så kör du med så pass mycket nålöppning att du inte får tipdry, kanske om du preshade:ar så är du i närheten av så pass lite öppet att du märker tipdry..

Men om man börjar måla ögonlinserna på marines så får man tipdry hur fan man än beter sig...

Skriv svar