Vallejo wash

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
JayNil

Vallejo wash

Inlägg av JayNil »

Det rasar (nåja...) en debatt om huruvida Vallejo wash är totalt skräp eller bara ganska dåligt. De flesta inlägg på området har en del år på nacken nu. Är det någon som testat det senaste halvåret och har något att säga om dem?

Jag sneglar mest på:

Bild

och eventuellt litegrann på:

Bild

Har ni något (o)trevligt att säga om dessa? Priset och mängden är väldigt lockande faktorer, men man vill ju helst inte att det ska lägga sig som stora fläckar där det inte är välkommet.

All input är önskvärd och intressant!

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Re: Vallejo wash

Inlägg av DarkMessiah »

Jag använder deras sephia wash något nedvattnad och har inga problem med den.

JayNil

Inlägg av JayNil »

Jag läste i någons blogg att den vid nedvattning "pölar sig" och spricker när den torkar? Det är inget du har upplevt?

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Nope, inget so far iaf, och har använt den i ca 1 år nu :P

JayNil

Inlägg av JayNil »

Intressant, tack!

Hur använder du den? Doppa, pensel? Använder du den på allt du målar eller speciella "material" (tyg, kläder, rustningar, vapen, osv) ?

Azaroth

Inlägg av Azaroth »

Är det enbart priset/mängden du siktar in dig på eller är det för att du inte är nöjd med GW:s nya?

Fall det är det sistnämnda så har du army painters:

http://fromthewarp.blogspot.se/2012/05/ ... -wash.html

Jag har inte själv använt Vallejo wash, men rent generellt så var de flesta tester jag hittade positiva till dem.

2010: http://lascannonslances.blogspot.se/201 ... eview.html

2012: http://anythingbutones.blogspot.se/2012 ... ud-vs.html

JayNil

Inlägg av JayNil »

Azaroth skrev:Är det enbart priset/mängden du siktar in dig på eller är det för att du inte är nöjd med GW:s nya?
Det är delvis pris/ml men också det faktum att jag inte har använt wash på kanske 20 år. Jag har en gammal rackare från Citadel med blått flärp-lock på som heter "Black wash" (och ett gäng med röda lock som heter glaze).

Eftersom jag är i färd med att totalt revidera och uppdatera mina färger, tänkte jag att det kunde vara läge att botanisera lite, och inte bara köpa Citadel/GW av gammal vana. Jag har t ex köpt på mig 15-20 Model Color-färger från Vallejo och deras primer.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag körde med Vallejo's Game Color när jag satte igång att måla igen, för 1 år sen ca. Tyvärr så hade jag problem med att de separerade när jag spädde dem med vatten. Är Model Color bättre på den punkten, eller skall man spä dem med ett annat medium?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

JayNil

Inlägg av JayNil »

Lottomannen skrev:Jag körde med Vallejo's Game Color när jag satte igång att måla igen, för 1 år sen ca. Tyvärr så hade jag problem med att de separerade när jag spädde dem med vatten. Är Model Color bättre på den punkten, eller skall man spä dem med ett annat medium?
Tydligen (efter vad jag har läst) är det stor skillnad på Game Color och Model Color när det gäller pigmentering i färgerna. Många säger att Model Color är de bästa färgerna som kan köpas för pengar. Jag ska testa åtminstone. :)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Återkom gärna med resultatet! Jag gillade verkligen Vallejos flaskor, och om Model Color är bättre, så kanske man skulle byta till dem.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar