Hjälp att måla Marin Veteran Squad till Imperial Fist

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
gangster_man

Hjälp att måla Marin Veteran Squad till Imperial Fist

Inlägg av gangster_man »

Hej!

Jag behöver alltså hjälp att måla en Space Marine Sternguard Veteran Squad som Imperial Fist veteran squad. Hu ser en Imperial Fist veteran ut? och behöver jag karva bort emblemen på axelskydden? och i såna fall vad ska jag sätta dit istället?

Jag Spelar inte Warhammer och kan inte något de olika lagen. mer än de jag ser på googles bilder. Detta ska bli en julklapp till en som spelar med just Imperial fist. Jag har läst på lite och vet att dom har olika kompanier och att det är olika färger på ibland knäskydden och ibland kanten runt axelskyddet. Jag vet att ultramarins har vita hjälmar på deras veteraner men har imperial fist det? Allt detta är väldigt rörigt för en som inte är insatt.

Skulle vara enormt tacksam för den hjälp ni kan ge mig.

PS: Jag har målat tennsoldater och andra miniatyrer i många år så målandet i sig är inget problem.

Bild Bild

Användarvisningsbild
Röde

Re: Hjälp att måla Marin Veteran Squad till Imperial Fist

Inlägg av Röde »

-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Deras Veterans har oftast svarta edges istället för röda.

Som här t.ex:

Bild

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Om man ser till äldre bakgrund så markerades Imperial fists veteraner med en röd rand på hjälmen. Alltså att den saken som sitter ovanpå huvudet målades röd och att man sedan fortsatte den linjen framåt. Kanterna på shoulderpadsen markerar kompani, så svart kant betyder femte kompaniet. Veteraner kommer från första och borde därför ha en vit kant.

Men det är som sagt hur det var i gamla editioner. Det kan hända att det har ändrats sedan dess. (Men i så fall är naturligtvis det nya fel, eftersom det var bättre förr.)

PatrikW

Inlägg av PatrikW »

Ooan har koll =)
Någon som gjorde sammanfattning på ett annat forum:
White shoulder rims (company), red stripe on helmet (veteran status) (Codex: Ultramarines, pg.43), black squad markings (assumption based on Codex: Space Marines (4th ed.), pg.76-7), red chest eagle (every picture of Imperial Fists I could find). Squad number in roman numerals on right shoulder either overlaying the squad marking in white (Codex: Ultramarines, pg.43) or in black on random shoulder/knee/greave (Codex: Space Marines (4th ed.)). Sergeants have red 'iron skull' device on the helmet.
Bild

gangster_man

Inlägg av gangster_man »

PatrikW skrev:Ooan har koll =)
Någon som gjorde sammanfattning på ett annat forum:
White shoulder rims (company), red stripe on helmet (veteran status) (Codex: Ultramarines, pg.43), black squad markings (assumption based on Codex: Space Marines (4th ed.), pg.76-7), red chest eagle (every picture of Imperial Fists I could find). Squad number in roman numerals on right shoulder either overlaying the squad marking in white (Codex: Ultramarines, pg.43) or in black on random shoulder/knee/greave (Codex: Space Marines (4th ed.)). Sergeants have red 'iron skull' device on the helmet.
ok så jag ska måla dom med vita kanter på axelskydden röd emblem på bröstet och röd rand på hjälmen som ska vara gul? eller vit? slipper jag förstöra märkningarna på deras axelskydd? om jag väljer att märka deras squad nummer på ett knä ? PS: Jag sparade bilden du la med. då har jag något att gå efter.

här på den här tavlan har dom vita hjälmar i första ledet är dom veteraner?
Bild

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Av deras Bolters att döma så är de veterans. Sternguard veterans...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

gangster_man

Inlägg av gangster_man »

Mortarion skrev:Om man ser till äldre bakgrund så markerades Imperial fists veteraner med en röd rand på hjälmen. Alltså att den saken som sitter ovanpå huvudet målades röd och att man sedan fortsatte den linjen framåt. Kanterna på shoulderpadsen markerar kompani, så svart kant betyder femte kompaniet. Veteraner kommer från första och borde därför ha en vit kant.

Men det är som sagt hur det var i gamla editioner. Det kan hända att det har ändrats sedan dess. (Men i så fall är naturligtvis det nya fel, eftersom det var bättre förr.)

så här alltså fast tvärt om?

Bild

gangster_man

Inlägg av gangster_man »

jag har fått många tipps som jag är tacksam för men alla olika. sen på Google ser dom olika ut hela tiden. beror det på att det är i från olika uppgraderingar av spelet eller får man göra lite som man vill? så hur noga är det egentligen att vara korrekt? om det nu finns någonting som är korrekt ? :)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det främsta ledet i den målade bilden du postade är Sternguard veterans, men i felaktigt färgschema. Det är så veteraner ser ut i de flesta andra chapters. Det är ingen officill bild utan bara väldigt bra målad fan-art.

Bilden på en målad modell som du postade under är samma sak. Korrekt målning av en veteransergeant för många andra chapters, men inte Imperial fists. Måla linjen röd och resten av hjälmen gul.

Anledningen till att det är olika är att den bakgrunden jag hänvisar till är snart 20 år gammal. Jag tror inte att det har skrivits något annat sedan dess, men folk håller inte reda på det utan utgår från att de är samma som andra chapters. Hurpass noga det är skiljer sig från person till person. Så länge det sticker ut från de vanliga modellerna på något sätt genom målning är det helt OK att spela med dem. Men vissa personer (som jag t.ex.) vill gärna att det skall stämma med bakgrunden.

Skriv svar