Frågor om Airbrush och Resin
Frågor om Airbrush och Resin
Tjosan. Har länge funderat på att köpa en ordentlig Airbrush, men har helt enkelt inte orkat sätta mig i det tillräckligt.
Söker nu någon som har tips på någon bra, och vilka tillbehör jag bör köpa. Skulle vilja ha ett färdigt kit som innehåller allt jag behöver med kompressor och allt. Någon som vet om det finns något bra kit som de faktiskt testat?
Sen har jag en icke-relaterad fråga:
Vad går det att göra med överblivet Resin? Jag får massvis över från formar och sånt eftersom jag nästan uteslutande köper grejer från forge world. ofta sitter grejerna fast i stora klumpar, och man vill gärna vara lite klimatsmart. Är det nåt man kan återanvända på något sätt? Någon som vet?
Söker nu någon som har tips på någon bra, och vilka tillbehör jag bör köpa. Skulle vilja ha ett färdigt kit som innehåller allt jag behöver med kompressor och allt. Någon som vet om det finns något bra kit som de faktiskt testat?
Sen har jag en icke-relaterad fråga:
Vad går det att göra med överblivet Resin? Jag får massvis över från formar och sånt eftersom jag nästan uteslutande köper grejer från forge world. ofta sitter grejerna fast i stora klumpar, och man vill gärna vara lite klimatsmart. Är det nåt man kan återanvända på något sätt? Någon som vet?
- theWatchman
Re: Frågor om Airbrush och Resin
Spruta föreslår jag att du köper från kina på ebay. Söka bara på airbrush på ebay så får du upp massor. 3mm är väl att föredra som all around.
Kompressor finns säkert bra på ebay oxå men jag köte min på biltema för typ 700:- och den funkar toppen. Den inkludarar: Avfuktare, tryckregulator och automatisk avstängning.
Kompressor finns säkert bra på ebay oxå men jag köte min på biltema för typ 700:- och den funkar toppen. Den inkludarar: Avfuktare, tryckregulator och automatisk avstängning.
Använd dem till basar och terräng som barrikader kanske? Det är vad jag gör med mina iallafall...

"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Ang spruta så kan jag rekommendera badger velocity som finns att köpa hos rebell.com till bra pris.
Kan ju nämna att jag har köpt alla modeller biltema har (3st) för att prova och jämföra mot andra och den på biltema som kostar 429kr är en helt okej spruta medans de 2 andra är skit. Utöver redan nämnda så hänger även en Grex XG (skit!) och en H&S Infinity med 0,15, 0,2 och 0,4 nål/munstycke i airbrush stället.....+ nämda Badger då såklart
Kan ju nämna att jag har köpt alla modeller biltema har (3st) för att prova och jämföra mot andra och den på biltema som kostar 429kr är en helt okej spruta medans de 2 andra är skit. Utöver redan nämnda så hänger även en Grex XG (skit!) och en H&S Infinity med 0,15, 0,2 och 0,4 nål/munstycke i airbrush stället.....+ nämda Badger då såklart
Även jag är sugen på att börja med airbrush men jag undrar lite angående färgerna. Måste man använda propellant eller räcker det om man spär ut med vatten? Funkar 0,2 munstycket till "allt" (fordon, infanteri etc)?adde_z skrev:Ang spruta så kan jag rekommendera badger velocity som finns att köpa hos rebell.com till bra pris.
edit: Och hur rengör man den?
Propellant är istället för kompressor, dvs tryckluft på burk. Färgerna spär du som vanligt med vatten 
Och vad jag förstår brukar det ingå rengöringsgrejer i ett kit. Du kan också köpa sånt rengöringsmedel löst.
Och vad jag förstår brukar det ingå rengöringsgrejer i ett kit. Du kan också köpa sånt rengöringsmedel löst.
Aha! Jag menar nog något annat då...typ det ska finnas nåt medel som minskat ytspänningen hos färgen och gör att den flyter bättre. Men om det funkar fint med vatten behöver man inte tjafsa med sånt. Jag tror jag ska köpa min i butik, eftersom man då kan få lite råd och det är lättare att lämna in den om det blir strul. Har kikat lite på den översta modellen och den "billigaste" kompressorn på denna sida:Ancalagon skrev:Propellant är istället för kompressor, dvs tryckluft på burk. Färgerna spär du som vanligt med vatten
http://www.wentzels.se/index.php?page=vert-kompsprut
Efter vad jag har hört så är det värt att köpa en kompressor med tank, eftersom luftflödet blir jämnare.
Jag kommer nog också köpa min i butik 
Jo, det finns några versioner av "medium" och sånt man kan använda. Det är dock samma som när man blandar vanliga färger. För att bryta utspänningen har man i lite utspätt diskmedel
Det är iaf det jag använder,och det funkar prima!
Jo, det finns några versioner av "medium" och sånt man kan använda. Det är dock samma som när man blandar vanliga färger. För att bryta utspänningen har man i lite utspätt diskmedel
Ok, tack för tipset! Hur många delar vatten till en del diskmedel kör du?Ancalagon skrev:Jag kommer nog också köpa min i butik
Jo, det finns några versioner av "medium" och sånt man kan använda. Det är dock samma som när man blandar vanliga färger. För att bryta utspänningen har man i lite utspätt diskmedelDet är iaf det jag använder,och det funkar prima!
Det är väldigt på känn. Blanda ut en droppe i några droppar vatten, sen har du i en droppe eller två av det i färgblandningen. Det beror ju såklart på hur mycket färg du blandat iordning, men du behöver absolut inte mycket. Det är ju också skillnad på användning beroende på om du sprayar eller målar för hand också. Testa dig fram helt enkelt. Du har säkert som jag några gamla skamgubbar som ligger och får ta en del stryk iom testningJohn_F skrev:Ok, tack för tipset! Hur många delar vatten till en del diskmedel kör du?Ancalagon skrev:Jag kommer nog också köpa min i butik
Jo, det finns några versioner av "medium" och sånt man kan använda. Det är dock samma som när man blandar vanliga färger. För att bryta utspänningen har man i lite utspätt diskmedelDet är iaf det jag använder,och det funkar prima!
Jag ska testa GWs Lahmian Medium snart. Oftast använder man den till att göra egna washes och glazes.