Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Riktigt nice Rune. Hoppas nästan att du sneglat lite på mina camomönster... ;)

Ser fram emot att se flera bilar. Det blir tufft när de blir en större helhet med ett strikt militäriskt utseende.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Runes målarhörna

Inlägg av Ismeno »

Justa tanks!
Har du funderat på att smutsa ner dem lite mer? Blir en fin armé detta! :-)

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kimich »

Har byggt egna veterans med shotguns, då lät jag kolven från lasgun:en sitta kvar i armen och plockade bort kolven från shotgun:en. Tyckte det blev rätt ok. Du kan ju testa.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tackar för all feedback! :)

@Kimich: Bra tips, det sparar en hel del tid att inte behöva hacka bort hela kolven. Dock krävs det fortfarande en del arbete med vänsterhanden men det är ju inte så många modeller som ska byggas så man får väl framhärda.

@Ismeno: Jag har använt Tamiya:s vädringsset för att "damma" ner fordonen. Vet inte om det är någon optisk grej men de ser smutsigare ut IRL än på korten. Men fördelen med Tamiya pulvert är att man fortfarande kan se målningen under smutsen. Det enda sättet som jag ser det att smutsa ner fordonen mer är med att drybrusha färg. Och det har jag inte riktigt haft nerverna till att göra. Men jag får se, lusten kanske faller på. Tips och trix mottages gärna.

@Röde: Japp, en enhetlig armé ser bra ut och för Imperial Guard känns det verkligen som temat. Om man betänker hur petig en normal, svensk furir kan vara med även den minsta uniformsdetalj på ditt genomsnittliga regemente, så känns det som om Cadia och Imperial Guard kan sticka det ganska enkelt. Sedan borde jag nog också betala licenspengar till dig då jag mer eller mindre tagit ditt kamo-mönster rakt av. Jag har kört med ett M90 liknande mönster tidigare fast inte alls så brutet som ditt. (Och nu menar jag inte brutet som i bemärkelsen "förstörd" eller "icke fungerande"). Men att göra mönstret mer brutet, eller taggigare, tyckte jag blev mycket snyggare. Tackar och bockar för inspirationen i alla fall.

@Captaingallas: Den är inget avancerat bygge direkt men hur säger man; Man tager vad man haver. :) Jag är nöjd med figuren och än så länge har folk fattat vem det är när man placerar ut den.

Angående enhetlighet så är min Imperial Guard armé lite av en utmaning. Har samlat den sedan typ tio år tillbaka och har haft en mängd fordon med olika utföranden och med olika kamouflagemönster. Man har liksom testat lite färgmönster o.s.v. med följden att man fått "återställa" fordonen. Inte helt sällan har det blivit tjock med färg på fordonen. Dessutom har jag ärvt vissa fordon från en kompis som inte var så noga med färg eller montering. Allt det här är smågrejor som kan reta mig. Man får liksom inte kontinueteten som när man köper allt på ett bräde och målar upp i en följd. Dock har jag sålt av och nyförskaffat fordon vilka är de jag målat nu.

Men ett annat "problem" som jag har är att målningsfärdigheterna utvecklas. Man upptäcker någon ny målningsteknik som verkligen lyfter modellerna och då sitter man där med sex-sju fordon som plötsligt behöver bättras på. Jag har väl närmre 70 infanterister med bara sand på baserna medan några svarta får har målade baser. Nå, fascisten inombords säger att man stänger in sig en lördag och målar över alla baserna så de ser bra ut men i realiteten så orkar/hinner man inte. Turneringar är emellertid utmärkta piskor för att man ska ta tag i alla de här sakerna.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Arbetet går sakta men säkert framåt med mina veteraner.

Veteran squad "The Spartans"
Det har varit ganska frestande att ha ett lite mer utstuderat målningsschema på mina veteraner men när allt kommer omkring så är det bara vanliga guardsmen i stort sett. Jag tycker att hjälmarna och vapnen får de att sticka ut tillräckligt. Ett mer slätstruket färgschema får de dessutom att sticka ut från de övriga kamouflage-schemat som de vanliga guardsmen:en har.

The spartans undrar ni? Hjälmtypen heter "Spartan" så jag tyckte det var lämpligt.

Bild

Detta är min lilla stridis som "dubbel wield:ar" sina karbiner. Drömmen är väl egentligen att göra en figur som skriker "Say hello to my little friend" (inte bokstavligt men väl posen) men det verkar bli ett för omständigt konverteringsprojekt.

Den är lackad så det är därför den är lite glansig i det starka ljuset jag använde vi fotograferingen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Styranimon »

Riktigt schysta hjälmar! :D
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Imperial Guard Veterans - The Spartans
Då var jag igenom mina Veterans! :D

Först ut tar vi mitt Heavy Weapon team:
Bild

Kamouflaget på Laserkanonen ser bättre ut i verkliga livet förstås, så här i närbild är det inte så sexigt. P.g.a. tidsbrist får jag hålla lite högre tempo i målandet än vad jag är nöjd med men mycket av missarna som syns i bilden syns inte på slagfältet. Det här blir lite att se modellerna genom ett förstoringsglas när man ser fotot så här.

Hade LC i Scorched brown först men då blev hela team:et för homogent för min smak. Att lägga på ett enkelt kamouflage på LC hjälpte verkligen upp det.

Sedan tar vi ett gruppfoto av övrig personal:
Bild

De tre veteranerna till vänster har sniper rifles vilket kännetecknas av den gröna färgen, kikarsiktena, fullängdsgevär och boxmagasin. De tre veteranerna i mitten har "vanliga" gevär. Veteranen som är tvåa från höger har en voxcaster och sergeanten till vänster har uppgraderats med en boltpistol.

Tanken har varit att ha veteranerna som en understödsenhet som använder sitt BS4 till att ta ut nyckelmål. Visst är sniperrifle och Lascannon kanske i lite motsatsförhållande men jag gillar aspekten att kanske pinna en fiende-enhet eller två.

Konverteringsprocessen har väl varit ganska enkel. Huvudena är enklast att få på plats, handlar bara om att fila till "kragen" så att allt ser bra ut. Lite Liquid Green stuff för att snygga till fogen gör susen. Värst har vapnen varit där jag hela tiden fått hacka bort vänsterhänderna från orginal-lasgun:et och sedan "skulptera" det på armen igen. Kanske lite av en överloppsgärning då man kan använda de vanliga lasguns:en men jag ville att mina veteraner skulle sticka ut lite, även med vapnen.

Nu väntar en Chimera till veteranerna och lite småsaker inför Gothcon.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Runes målarhörna

Inlägg av Ismeno »

Nice, gillar verkligen hjälmarna, ser elaka ut!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Hittade den här figuren i gömmorna:

Bild

Bild

Detta var en av de första fiugrerna jag köpte/fick i present och målade upp den. Den ser inte fullt så kladdig ut på avstånd (fotograferade lite väl nära) men å andra sidan målar jag inte bättre än så heller. :D
Har lite kvar att göra på den, jämna till high lights och så där men annars är den klar. Ganska kul med en nostalgi-trip då och då i gömmorna.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Måste bara "skrika" av mig.
Har införskaffat en Thunder Cannon till min Space Marine armé inför Gothcon (huka er!). Något värre har jag dock inte varit med om under hela min hobbykarriär. Först och främst passformen på Failcast är under all kritik. Många av delarna är sneda och vinga. Sedan är det så mycket gjutskägg att jag känner mig som en skulptör. Jag har ett block plast och hackar fram den färdiga slutprodukten. Lite överdrivet men ändå. Närmre sanningen än vad det borde vara... Men sist och inte minst. 440 pix?! Kom igen! För de pengarna förväntar jag mig kvalitet. Hade i ett kort ögonblick lust att gå tillbaka till affären och reklamera skiten men slutade med att jag inte känner jag har tiden till det. Måste få klart det sista innan Gothcon.

Jag tror att någon kvalitetsansvarig har suttit och sovit på jobbet. Den här produkten borde inte tagit sig ut till konsumenten. Men, men... Hade jag varit mer på hugget hade jag nog kunnat reklamera den också.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar