Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tillbaka med målandet igen efter en upplyftande helg på Rauk and Rumble.
Upptäckte att min Vendetta inte längre finns kvar i Imperial Guards organisation så det var bara att gå igenom bits-lådan och konvertera om den. Turligt nog hade jag inte slängt några delar till den utan kunde komplettera den relativt enkelt. Passade på att magnetisera vapnen en gång för alla så att man nu är mer versions-oberoende. Piffade också till den lite och gav mig på lite försök att vädra den lite. Hittade "Sotpulver" från Tamaya som jag använde vid motorerna. Tyckte det blev ganska bra.
Bild
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: Runes målarhörna

Inlägg av DarkMessiah »

Vendettan finns kvar men ligger i Forge Worlds böcker :)

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tack för tipset! Jag fick höra det också på Rauk, men då många turneringar inte tillåter Forge World så kändes det säkrare att köra den "vanilla".
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Projekt Hydra
Köpte och målade upp en Hydra nyligen. Spelar rätt ofta mot dark eldar och då möter man enheter som har "FLY" som keyword så pass mycket att en Hydra kändes på sin plats.
Sedan har jag också varit sugen på en Wyvern, även om den blev rätt nerfad med senaste codexet. Men genom att inte limma fast eldrören så kan man faktiskt ha två modeller i en så att säga.
Man kan liksom bara pressa in dem på plats så har man en Hydra. Vill du köra Wyvern drar man bara ut dem. Visst, vän av ordning kommer påpeka att Wyvern har en myningskona men monterar man den så passar inte eldrören till Hydran... så nej. Mina Guards kör en grovkalibrig variant i så fall.
Kommer måla upp besättningsmedlemmarna men kommer nog inte limma dit dem. Har så svårt att förlika med det töntiga upplägget att någon skulle stå och manuellt rikta vapnen med endast en tv-skärm som hjälpmedel. Men får se.
Har kört en vända med Tamyas vädringspulver (de två nedre bilderna) men det syns inte så tydligt på bilderna. Dammet syns tydligare IRL än på korten. "Sot" blir ganska snyggt mot ljus bakgrund. Jag körde sot vid utkastporten för tomhylsorna på Wyvern och det blev rätt snyggt om än väldigt subtilt. Jag är ingen vädringskille så jag försöker köra efter principen "less is more". Försökte vädra en Panzer IV för många år sedan och den slutade med att se ut som en panerad rödspätta... :shock:
Det ska ju vara ökenfordon så jag tänker mer damm än lera.


Hydra

Bild
Bild


Wyvern

Bild
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Tjusigt. Jag är ju lite svag för "splitter-camo". Snyggt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Har så svårt att förlika med det töntiga upplägget att någon skulle stå och manuellt rikta vapnen med endast en tv-skärm som hjälpmedel.
Hear Hear!

Blir bra det här!!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Flogger »

Riktigt cleant! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då december och januari månad har varit lite knapra rent ekonomiskt tog jag tillfället i akt att färdigställa en gammal stridsvagnsmodell jag haft liggande halvbyggd. Körde mentalt fast när jag skulle limma ihop easy-track:en, vilket du gör länk för länk. Det ger många möjligheter när det kommer till att bygga dioraman då du kan forma bandet precis hur du vill. Men samtidigt är det fruktansvärt tråkigt. Men så här blev den färdiga produkten:

Pz.Kpfw. III Ausf. J
Bild

Som synes har jag gett mig på att vädra vagnen ganska rejält.
Chippingen är bara svart färg blandat med lite brunt för att bryta av den. Har varit lite för generös men när man väl är igång så går det av bara farten. Men i princip är det bara att dutta längst kanter där slitage kan uppstå. Som sagt, lite för mycket men det framhävde konturerna så jag körde på.
Streaking är utspädd brun färg som jag har applicerat på sina ställen. Ska ju egentligen föreställa "läckande" rost.
Sotet är från Tamiyas vädrings-set och gör sig bra bak på motorrummet.
Banden, bärhjulen och drivhjulen är drybrushade med olika nyanser av brunt. På insidan har jag arbetat lite med inks för att få nederdelen att se lite fuktigare ut än ovandelen. Jag gillar den här metoden bättre då du inte tappar några detaljer. Jag har kört vädringen på en annan stridsvagn med en blandning av trälim, färg och finkornig jord men det slutade med att underdelen av vagnen såg panerad ut. Man tappade så mycket fina detaljer i bärhjulen då.
Detta är en Dragon modell och som traditionen innebär så stämmer aldrig monteringsinstruktionen med verkligheten. Gillar dock detaljnivån på modellen.

Får se vad nästa projekt blir. Siktar som sagt på en Baneblade innan året är slut.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Nurgle »

Snygg pansarvagn! Jag tycker absolut inte det är för mycket vädring utan precis lagom.
Perfekt helt enkelt :)

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Nurgle skrev:Snygg pansarvagn! Jag tycker absolut inte det är för mycket vädring utan precis lagom.
Perfekt helt enkelt :)

Tack!
Mängden vädring är alltid svårt för mig att bedöma. Antingen blir det inget alls (typ säljaren råkade sätta ett flottig fingeravtryck på motorhuven i bilhallen) eller så går det överstyr (Typ rättsteknikerna försöker avgöra hur länge fordonet legat i stenkrossen).
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar