Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Jag hade tänkt post:a lite av mina pågående projekt här för att kunna få tips och råd om hur man kan måla de snyggare. Först ut, min Punisher:

Bild

Nu är bara grundfärgen på, Tamayas Desert Sand. Tanken är att lägga på ett kamouflagemönster med raka kanter i Scorched Brown eftersom jag har en hel IMP armé med det temat... fast med en annan nyans på "Desert Sand" färgen. Den gamla färgen (som jag inte kommer ihåg vilken det var) är för gul för min smak numera. Men det går gansk lätt att ordna till om man vill det.

I det gamla temat hade jag separerat färgerna i kamouflaget med en linje i Bleached bone men det blev inte bra på strukturerade ytor. Linjerna såg helt enkelt krokiga ut p.g.a. höjdskillnaderna oavsett hur raka du gjorde strecken. Så på den här hade jag tänkt skippa det.

Men till själva poängen; vad kan man göra för att få fram strukturen på Russen? Som det är nu är den ganska "platt". Jag har försökt drybrusha förr men jag funderade eventuellt på en wash. Finns där någon som har några bra idéer?
Senast redigerad av 1 RUNE, redigerad totalt 15 gånger.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: RUNE målarhörna

Inlägg av katzenjammer »

Hej Rune, jag kan inte hjälpa dig. Men du kan kanske hjälpa mig.

Ljuger bilden eller har färgen dendär mörka, nästan röda, nyansen? Finns den som spray eller har du airbrushat den? Heter den desert sand av tamaya, eller är det tamiya?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: RUNE målarhörna

Inlägg av RUNE »

Färgåtergivningen är inte 100%, jag skulle beskriva den som ljusare i verkligheten.
Självklart är det Tamiya, ingenting annat. Det gick bara lite snabbt när jag skrev. Den heter Desert Yellow och är vanligt förekommande för tyska stridsvagnar WW2 i ökenmiljö. Den säljs i burkar och jag har bara målat på det med pensel. Den täcker inte särskilt bra men är tunn i konsistensen så du kan lägga många lager utan att det blir kladdigt.
Senast redigerad av 1 RUNE, redigerad totalt 18 gånger.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Max S
Inlägg: 400
Blev medlem: 18 jun 2012, 21:21

Re: RUNE målarhörna

Inlägg av Max S »

Lackera den i högblankt lack och lägg en oljewash runt detaljerna. Dra över ett lager mattlack när allt har torkat.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då har vi en slags första beta version av kamouflagemönstret:

Bild

Ska försöka snygga till linjerna på det bruna så det blir lite rakare. Men annars tror jag man kan se hur kamouflaget artar sig.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Ser helt ok ut. En fundering. Nu har du fått en hel del parallella linjer i camouflaget. Är det meningen eller ska du "knäcka" linjerna en aning. Kolla gärna in i min målartråd för lite tips på splittercamo. Ja iaf som jag vill ha det. Det är ju en smaksak.

På sid.5 och framåt finns bilarna...

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... =67&t=5200
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Att kamouflagemönstret blev parallellt var bara en ren slump. Inget avsiktligt.
Men efter att ha sett dina bilder (har ju sett din armé i verkligheten också), insåg jag vad jag ville ha. Så jag bröt av mönstret så att det inte blir så mycket "flyttlåde-kamouflage". Blev mycket nöjdare med det.
(Att det sedan kanske blev copyright intrång på dina idéer kommer jag å det bestämdaste förneka). Tackar för tipset.

Mer bilder följer när jag har färdigställt mer av vagnen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Fint att du blev nöjd. Ska bli kul att följa framstegen. Jag målade en Russ och en Baneblade i liknande camo till två målartävlingar för en massa år sedan. Något ljusare iofs. Färgerna funkar rätt bra ihop.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Dåså har man kommit en bit efter semestern...

Bild

Har brutit kamouflaget mer, tyckte det blev snyggare.

Vädrade vagnen med "pulver" från Tamiyas vädrings men detta blev ganska utspätt när jag lade lagret med mattlack. Tyckte ändå att den ser rätt smutsig och använd ut. Ska kanske lägga på lite mer "lera" nertill.

Search lite:en ser så ful ut på så den kommer jag bara ha på när det är WYSIWYG turneringar. Den är inte limmad alltså.

Funderar på att lägga på några dekaler men är normalt sett inte så sugen på att använda sådana.

Några fler idéer om vad man kan göra mer?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Ser jättebra ut. Kör på med dekaler du. Någon liten färgdetalj som bryter av?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar