Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Gullberg_ skrev:Alltid :wub: den modellen och varit så sugen på bygga en flygskavdron med orkplan dels Gw men även andra historiska flygmodeller.

Snyggt jobbat!
Tack! Jag gillar själva modellen mycket. Och där är, rent allmänt, massor av detaljer på modellerna. Hade jag inte haft en deadline för armén så hade man verkligen kunnat lägga ner massvis av tid på de här planet.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Well, blev mer eller mindre klar med min Burna Bommer i går natt. I princip bara basen kvar. :)
Bild

Bild

Bild

Bild
Valde att magnetisera bomberna av transport skäl. Dessutom blev det lättare att komma åt att måla också.
Bomberna är egentligen till en Blitza bommer men jag gillade utseendet så det fick bli brandbomber istället.
Rätt hård vädrad men jag tycker att det passar planet bra.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då blev jag klar med min Rukkatrukk Squigbuggy. Rolig modell men förmodligen inte så optimal i turneringar.
Återigen måste jag återkomma till hur roliga bilarna har varit att bygga. Massor av detaljer och väldigt Orkiga.
Rent prestandamässigt är jag inte övertygad om att bilar är vägen att gå när det kommer till Orker. Tittar man på nätet hittar man i stort sett bara hordarméer och det är nog så man för lägga upp det delvis. Jag har stora förhoppningar på Contrast färgerna för jag kommer nog landa på 90 boyz när allt är klart... :?
Bild

Bild

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Sköna fordon!
Om en bomb inte har Waaagh skrivet på sig, är det verkligen en riktig bomb då? :D

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Sköna fordon!
Om en bomb inte har Waaagh skrivet på sig, är det verkligen en riktig bomb då? :D
Det är så man vet att de fungerar... :D
==========================================================================================================
Har kommit igång med mina Contrast färger nu. Och vad ska man säga. Hmmm...

Denna gossen målade jag upp på knapp en halvtimme. Tänkte försöka se hur snabbt man kan måla och ändå få det table top eller vad man ska säga.
Bild

Den här konverterade Lootaz orken tog ungefär 35 min att måla upp. Merparten är Contrast färger men jag har bättrat på där jag tyckte det såg för dåligt ut. Det finns inga metall färger (contrast) så guldet och vapnet är konventionella färger.

Bild

Bild

Så är Contrast färgerna det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd? Nja, det är ett rätt OK koncept. Framförallt det ljusbruna/Khaki fungerar bra och blir snyggt direkt. Ju mörkare färgen är desto mer känsligt blir det för hur tjockt färgen appliceras. Det man möjligen vinner i målningshastighet förlorar du lite i att du måste vara noggrann när du målar. Målar man utanför linjerna så blir det inte snyggt. Och då måste du mer eller mindre gå över med grundfärg igen innan du bättrar. Alternativet är att du använder vanlig färg för att bättra på i rätt kulör. Så blir det riktigt snyggt med bara en strykning och inga bättringar? Nej, det kan man inte säga. Utan vad det hela hänger på är vad du tycker är en accepterad standard. Om du ständigt försöker ta reda på vad som räknas som målat, två eller tre färger, så är detta definitivt för dig.

Just nu ligger 113 modeller och väntar på att bli målade. Så nu jäklar gäller det att ligga i. :shock:

Bild

När jag målade upp 80 Gaunts blev jag nästan lite ding i huvudet men förhoppningen är att jag nu ska klara av att hålla disciplinen så jag blir klar i tid till turneringarna.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev: Så är Contrast färgerna det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd? Nja, det är ett rätt OK koncept.
Äntligen någon i samma ringhörna som jag!

---- Halv trådkapning och rant ----

Det finns ingen quick-fix för en stor välmålad armé i figurmålning. Inga penslar, ingen air-brush, inga färger.
Visst finns det verktyg som underlättar, men grundkonceptet kvarstår:
- Vill du bli duktig på att måla måste du måla ofta.
- Vill du måla upp en stor armé måste du måla i många timmar.

Hype trainet har sällan varit större än inför Contrasts, de har säkert sin funktion och sina dyrkare, men jag tror inte de likt tomtenissarnas schackfärg fixar biffen på egen hand.
Det kommer fortfarande att vara de som gnetar i timtal som har färdiga stora arméer, och de som hade 700 omålade modeller tidigare kommer fortfarande att ha det. Det sitter inte i färgburken, det sitter i huvudet.
Det är vad jag tror iaf!

Med det inte sagt att jag är emot Contrasts, jag har beställt lite olika röda nyanser för att prova, men jag tror på dem mer som ett komplement än som en lösning på den Gordiska knuten.
Tiden får utvisa om jag är ute och cyklar eller om jag är rätt på det.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:---- Halv trådkapning och rant ----
Håller med i precis allt du skriver. På GW så lät det som om man kan spara massor av tid men som jag ser det är den enda tidsvinsten att du sliper dra först ett grundlager, följt av en shade. Exakt vad det ger i tidsvinst är svårt att säga men om man betänker att man ska måla upp 100 figurer så kan fem minuter per figur bli något i slutändan. Men som jag skrev så är där också lite mer arbete med Contrast färger.

Men spontant tänker jag Tyranider som en toppkandidat för de här färgerna. Gärna i ljusa färger som sagt och även om man drar ett lager ljusblått (eller whatever) över hela modellen så blir det spelbart. Mitt problem är att jag vill ha någorlunda prydliga modeller vilket stjäl tid. Den ljusa undercoatingen ger mig lite huvudvärk eftersom missar syns väldigt tydligt där.
Så egentligen skulle jag testa konventionell målning mot Contrast för att se vad tidsvinsten är men jag tror inte det kommer ge någon ny information. Det tar så lång tid som man lägger ner.

Mina favorit contrast färger är än så länge den gula, de röda och de ljusbruna. Ork-skinnet blir OK med en strykning contrastfärg följt av en drybrush. Men det kanske just det Ork-gröna hade blivit ändå?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Liten uppdatering:
Bild

22 Orkboys klara. Elva målade på konventionellt sett, 11 med Contrast metod primärt. 68 kvar... :?

Sitter med 19 Lootas just nu, inte så mycket att visa där. De skulle jag så här i efterhand grundmålat i svart då deras vapen är den mest framträdande egenskapen hos dem. Och eftersom de ska vara i metall så måste jag måla över den vita grundfärgen med svart. Dubbelt arbete till ingen nytta med andra ord. Men man lär sig antar jag.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Hur kändes de olika elvorna att måla?
Bättre resultat med eller utan contrast?

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Det är kanske inte helt jämförbart då jag "pysslade" lite mer med den första elvan. Just då hade jag inte tagit beslutet om att måla upp +120 Orker och livet lekte. :D

Men det går nog ändå att jämför rätt väl ändå om man kompenserar för detta när man tänker till.
Bättre kan man inte säga att det blir.
* Om man t.ex. tar Orkernas skinn så kör jag det grönt (döh!) och med konventionella färger tenderar det att bli tre till fyra moment. Bas, ink, HL och om jag vill stila, ännu en HL. Med Contrast färger så kör man ett tjock grundlager och sedan kör man på med en drybrush. Blir kanske inte riktigt lika solitt resultat men på avstånd så kommer du inte se skillnad.

* Jag kör läderplagg på mina Orker i nyanserna ljusbrunt och mörkbrunt. Med konventionell färg går det ändå ganska snabbt men ändå tre moment. Bas, ink, HL. Med contrast så blir det, precis som skinnet, ett tjock baslager + drybrush. MEN! Här kan färgen bli lite flammig. Drybrush är inte "frivilligt" och den mörkbruna är mer känslig än den ljusbruna.

* De röda detaljerna var riktigt trevligt att använda contrastfärger på. De täcker snabbt och lätt och ser bra ut. Faktum är att jag inte ens gör över med drybrush. Tycker inte det behövs. Så här kan man säga att det blir "bättre" än vanliga färger om man betänker att det bara är en strykning rakt upp och ner.

* Ryggsäckar med ammunition på Heavy Weapon snubbar kör jag med "bleached bone" contrasten och det blir snyggt! Men den färgen behöver struktur för att kunna leverera. Tar du den på en slät yta så blir det inte alls samma kick. Nu är den färgen framtagen för Skelett arméer så man förstår upplägget men som sagt. Platta ytor på t.ex. byxor ser lite tama ut.

* Rustningsdetaljer (på mina Lootaz) kör jag med gult och det är nästa vinnare. En strykning och det ser bra ut. Sett till arbetsinsatsen blir det väldigt bra men om du vill ha en mer ren look så är det konventionella färger som gäller.

Så skulle man sammanfatta det hela så blir det nog att man köper inte contrastfärger för att få ett bättre resultat. Visst, du kan få ett bra resultat med vissa contrastfärger med en kort arbetsinsats och det är nog det som blir den största behållningen av contrastfärgerna.
Det faktum att man måste grunda med vitt är inte heller jättebra, det är en ganska oförlåtande färg. Framförallt om du får stänk med svart/mörka färger så lyser de igenom contrastfärgerna tio fall av tio.
Contrastfärgerna gör att man kan snedda lite i kurvorna men sett till det hela taget så går det inte särskilt mycket snabbare. Och det man kan göra med contrastfärger, kan du göra med vanliga färger också. Det kanske bara tar lite längre tid.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar