Armépresentation - Häxjägare

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
speedfreek

Armépresentation - Häxjägare

Inlägg av speedfreek »

Witch Hunters - som kommer bli Grey Knights från hösten 2012
English version here

Pär Nordlund/speedfreek/bengtslaanesh

Battlehonours
1:a Fantasia Fanatic h2010, 2:a GothCon 2011, 7:a på GothCon 2008(premiären), 2:a Dubbelturnering i Varberg 2008 (med Daemon Hunters!) och igen 2012 (med Grey Knights), 5:a med laget Sunshine Mongoloids på BSK2008
Uttagen till Best painted Gothcon 2008, vinnare Best painted BSK 2008

Bakgrund
Jag har spelat GW sen julen 1994 och alltid gillat den mörka gotiska stämningen i 40K. Det finns inga ”good guys” och alla bär på mörka hemligheter. Necromunda var en favorit och ett av mina sidospår från GW har varit WARMACHINE och dess Steampunk-inspirerade värld. Redan från början har jag dessutom varit fascinerad av John Blanche och alla hans alster, både bilder och figurer. Dessutom har ju Assassins varit det tuffaste som finns ända sedan 2.nd ed. (Köpte Codex Assassins enbart för att läsa den)
Idén till min gotiska armé har alltid funnits någonstans och mest bara väntat på att få en Codex att spela med. När Codex Witch Hunters kom var det dags, även om det länge inte var bestämt vilken form av Hunters de skulle vara.
Tanken har samtidigt varit att armén skulle kunna byggas ut till IG eller LatD (som sedan dess inte finns)
Det första jag byggde till armén var en Culexus någon gång 03/04 och under senhösten 04 började jag bygga mina Induced Guards av Bretonnian Men at Arms och Cadians.
Sedan dess har det blivit allt möjligt och tanken är att försöka komma med något nytt varje gång de rastas på turnering.
Nästa gång kanske de rentav kommer med en bra armé…
Grundkravet är att alla figurer skall vara konverterade, så som i alla mina arméer.
Målningen skulle vara mörk och dyster och samtidigt färggrann och grafisk, som John Blanches målningar och figurer.
Dessutom bestämde jag mig för att dipping (målning med färgad lack) skulle vara det avslutande lagret på varje figur.
Slutmålet var naturligtvis att vinna Best Painted med en dippad armé…

Culexus – min allra första modell till armén, byggd av en Dark Eldar i plast, med huvud från en World Eater och händer från en WFB-zombie. Hans Animus Speculum är byggd av ett par necronbössor.
Bild

Induced Guards – Bretonnian Men at Arms med vapen från Cadians. Lite medeltida stämning med kanoner på hjul mm.
Bild

Bild

Bild

Chimera – högteknologi blandat med ”lågteknologi” och en blandning av bitar från Space Marines och Guards.
Bild

Leman Russ – SM och IG, för en mer unik look.
Bild

Sentinel – Mer knas än bra, och kanske den modell jag gillar minst…
Bild

Cyclops Demolition Vehicle - en vagn full med sprängmedel, dragen av en liten blind kerub...
Bild

Rough Riders – Som den wysiwig-fetischist jag ofta är så är detta den mest tveksamma enheten i min armé. Men vem kan motstå en sån hyllning till idolen Leonardo?
Bild

Exorcist – Det enda som är ”sisters” i armén. Slangbellan var nog det svåraste bygget i hela armén.
Bild

Arco-flagellants – tuffast i stan, av kroot, necrons och gitarrsträng. De modeller som jag är mest nöjd med i armén.
Bild

Zealots – Visste inte hur jag skulle bygga dessa, men sen var jag tillräckligt långsam för att GW skulle lösa problemet åt mig med Flagellants till WFB. Pistolerna är från Kroots.
Bild

Bild

Storm Troopers – Regeltekniskt helt värdelösa och väldigt grundläggande konverterade, men ändå något av det som väcker mest uppmärksamhet.
Bild

Bild

Assassins – Nästan alltid sämst, men fantastiskt kul ändå. Fler galningar kommer…
Bild

Penitent Engines – Flipp eller flopp? Slå en tärning och hoppas på det bästa. Kommer bygga minst två till…
Bild

Bild

Inquisitors/Henchmen – Här kan man gå lös hur mycket som helst…
Bild

Bild

Inquisitor Karamazov, the Throne of Judgement – Det finns en riktig modell, men jag baserade min på en Imperator Titan och byggde den helt i plast. Jag är riktigt nöjd med både bygget och målningen.
Bild

Land Raider – Störst och bäst? Byggd av en kortad Baneblade efter att jag insett att jag ville ha en ”centerpiece” till armén.
Bild

Bild

Objektiven är självklart förrymda häxor.
Bild

Hela armén (2300 poäng)
Bild
Senast redigerad av 4 speedfreek, redigerad totalt 25 gång.

Bengtsson den yngre

Re: Armépresentation - Häxjägare

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Du vet v ad jag tycker; Värdig vinnare på BSK, trots hård konkurrens.

Fint initiativ.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

riktigt snygg armé, du verkar ha lagt ner lite tid och omsorg på dem :)
framför allt gillar jag din "van hellsing" assassin, han ser stenhård ut.

Izin

Inlägg av Izin »

Orginell och jätttefin armé... :)
17,83

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Shit man! Du har satt ribban för hur mycket tid jag måste lägga ner på min nästa kreation för att kunna ha en riktigt cool arme!

Gillar verkligen alla convertions och målningen är riktigt bra!!

Hoppas jag kan slänga upp en Imperial lista som spöar denna i målning och conversions inom 1 år...

Nice work!!

/Pappan
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Du blir mindre å mindre Skåne-Pär å mer Mongo-Pär för varje dag min vän :)

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

Det är ju en jäkligt trevlig armé det där, särskilt alla konventeringar. Land Raidern och Vendetta-lönnmördaren är nog mina favoriter.

Intressant att du använder lack som sista lager. Använder du den ungefär som en glaze det sista eller? Vore trevligt att få veta hur du målar tex det röda för att förstå hur lacken inverkar...
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Figurerna är sprayade med Vallejos grå grundspray.
Det röda är foundationröd, gammal röd ink och gammal brun ink (förra sorten) som målas på noga men ymnigt, så att det ger en liten skuggning och högdager.

Lacken är Liberon Bistrot lack (typ samma som fanatics dip) i färgen mörk ek, som är i princip svart, eller iaf lite mörkare än Armour Wash.
Den är spädd med relativt mycket lacknafta och målas på tunnt över hela och ibland lite tjockare där det behövs.
Det blir lite glaze (utjämnande av övergångar), wash (mörkt i springor) och skyddande lack.
På några av de första modellerna blev det lite blankt, så därför är alla modeller sprayade med Vallejos matta lack, trots att de egentligen inte behöver det.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och tack för alla kommentarer!
Bra morot för fortsatta knasgubbar.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Du är fortfarande skyldig mig två flagelanter.

Vad jag tycker om armén vet du sen länge tillbaka hoppas jag :)

Skriv svar