Priming med vit färg

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Da bomma
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 feb 2010, 19:38

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Da bomma »

Köp en värme fläkt med varvreglage. Kan rekomendaras till all sprayning.
Spraya och ta sedan fläkten i handen och rikta mot figgarna, o vips så försvinner alla ojämnheter och torktiden tar ca 15 sekunder.
Spray tunt flera ggr och använd fläkt = push button win.

Azaroth
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 jul 2011, 21:02

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Azaroth »

Mitt problem är inte för mycket primer, iaf inte så det kloggar igen detaljerna på gubbarna.
Avståndet mellan burken och gubbarna är väl...40 cm skulle jag chansa på. Får väl erkänna att jag inte skakat färgen lika länge som en del av er skriver, jag trodde det var samma metod som svart primer (ca 30 sekunders skak har jag fått ok resultat med), jag ska testa skaka den toklänge nästa gång.
Fläkten var en bra idé, ska prova det nästa gång jag spreyar.

Ancalagon: Japp, skumt nog vet jag det. Läste det för ett tag sedan när jag försökte komma underfund med vad som var felet.

Men det är ingen här som testat Army Painters gråa? Jag hade denna i åtanke: http://www.figurspel.se/figurspel/uniform_grey
Om någon provat den (eller annan likvärdig grå sprey) så får ni gärna berätta om ni tycker den är enklare att hantera än den vita :-)

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Gustav »

Jag har gjort slut på två flaskor uniform grey. Den funkar väldigt bra tycker jag, har inte haft några problem och jag skakar nog inte mer än dryga halvminuten. Har bara använt GWs vita så kan inte jämföra med armypainters vita.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Priming med vit färg

Inlägg av speedfreek »

Jag har målat tre av mina fyra senaste arméer på grå spray och lurat många i omgivningen att byta över.
Tyvärr ingen som känt sig lurad ännu...

Och jag värmer med maxvarmt kranvatten när det är kallt.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Ancalagon »

Jag köpte GWs skull white spray igår och grundsprayade lite modeller. Blev helt klockrent, jämnt överallt och fin fästyta. Skakade burken typ 5 minuter innan, provsprayade i spraylådan, sen sprayade jag på ca 20cm avstånd i stötar och skakade mellan varven. Funkade kanon faktiskt. Jag tror nog att det är din färg som inte håller måttet, eller kanske just den flaskan. Men GWs funkade som sagt över förväntan :)

Azaroth
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 jul 2011, 21:02

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Azaroth »

Ancalagon skrev:Jag köpte GWs skull white spray igår och grundsprayade lite modeller. Blev helt klockrent, jämnt överallt och fin fästyta. Skakade burken typ 5 minuter innan, provsprayade i spraylådan, sen sprayade jag på ca 20cm avstånd i stötar och skakade mellan varven. Funkade kanon faktiskt. Jag tror nog att det är din färg som inte håller måttet, eller kanske just den flaskan. Men GWs funkade som sagt över förväntan :)
Jo, jag får väl erkänna att jag inte skakar burken riktigt så länge. Men jag kastade in handduken igår och beställde Liquitex Gesso, att behöva skrubba massor med minis efter varje spreyning är inte hållbart så nu får det bli pensel istället samt att GW:s sprey är på tok för dyrt i min mening.

Till er som också hade problem med vit primer: http://www.dakkadakka.com/wiki/en/Primi ... ylic_Gesso

Skriv svar