Priming med vit färg

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Azaroth
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 jul 2011, 21:02

Priming med vit färg

Inlägg av Azaroth »

Som det står i titeln, jag primar med vit färg, army painter matt white. Oavsett hur jag gör så blir det antingen en skrovlig "prickig" yta eller ett för tjockt lager primer.

Folk jag talat med säger sig själva inte ha några som helst problem att primea, men de använder svart primer (vilket jag också gjort, utan att ha samma problem som jag har nu). Jag har tvättat figurerna i ljummet vatten och diskmedel, jag har en normal fuktighet i rummet jag spreyar, jag spreyar i cirkelformade semi-snabba rörelser. Varför blir det så här? Är det jag som suger när det gäller att spreya eller är vit sprey generellt svårare att få heltäckande än svart? Eller kan det vara så att Army painters sprey inte är något vidare?

Jag har funderat på Krylons primer men det är ett helvete att få tag på i Sverige och jag vill undvika in i det sista att måla på primer med pensel.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Ancalagon »

Personligen använder jag nästan alltid svart primer, men de få gånger jag använt vit har jag varit väldigt noga med att skaka den ordentligt (typ över 5 minuter) sen testsprayat några bits etc för att se att resultatet blir bra. Sedan när jag väl sprayar gör jag det i "stötar" och skakar mer under tiden.

Det kan också bero på skräp i "mynningen" på flaskan, eller att du haft otur att få en färg med dålig kvalitet helt enkelt, det händer faktiskt ibland.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Henke »

Har haft lite samma problem själv ibland. Känns som att avståndet till figuren är väldigt viktigt. Ibland blir det väldigt grynigt och ibland helt perfekt och det kan vara samma batch med figurer som sprayats samtidigt som skiljer sig.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Priming med vit färg

Inlägg av DHettNeck »

Jag har också haft problem med vit spray (aldrig med svart). Att skaka sprayen LÄNGE är viktigt. Det är också viktigt att munnstycket är helt rent, jag brukar torka rent det och sen spray någon sekund på en kartongbit eller något för att bli av med färgrester.

Överlag är vit spray mycket svårare att använda än svart.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Azaroth
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 jul 2011, 21:02

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Azaroth »

Tack för era svar. Skönt att veta att det inte är jag som verkar göra fel när jag spreyar :-)

Sist jag spreyade märkte jag att färgen satte sig mycket bättre på nya figurer som är resin-cast, medan jag fick ett mycket sämre resultat på vanliga marines. Är det jag som inbillar mig eller har någon gjort liknande iakttagelser?

Ni som har provat både vit och grå primer, är den gråa lättare att spreya än den vita?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Halvar »

Sprayar mest vitt och blått, den blåa kan lätt bli grynig (army painter) men den vita funkar mycket bättre (gw). Men jag skakar alltid tre gånger längre än tiden det tar för min sambo att bli tokig på mig.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Samuel »

Allt som oftast så sprayar man på för mycket primer. Att man sprayar på extra mycket med vitt kanske har att göra med den sämre färgtäckningen. GW:s vita har lite sämre tryck i sig än Army Painters och passar bättre för någon som jag med ett tungt finger.

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Priming med vit färg

Inlägg av xdanskx »

Jag har aldrig haft några problem med nåt sånt, men jag skakar alltid mina burkar ordentligt, riktigt ordentligt.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Priming med vit färg

Inlägg av Ancalagon »

Tänk på att det är skillnad på att använda en primer, som GWs Skull White spray, jämfört med en vanlig vit färg i sprayform (APs Matt White). Det ena är en primer, det andra är en färg. Hoppas du förstår de olika begreppen :) För grundspray använd primer, för att snabbt "måla" en hel armés basfärg, använd en sprayfärg.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Priming med vit färg

Inlägg av daskad »

Har själv fått det prickigt när jag har hålt sprayburken förlångt ifrån när jag sprayar. Vet inte vilket avstånd du använder dig av men det är något jag märkt av själv
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar