Att Washa en Tank?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Bahoola

Att Washa en Tank?

Inlägg av Bahoola »

Halloj!

Igår så washade jag min Rhino, första gången jag washar något sådant stort. Med Ospädd Badab Black wash och med Citadel Wash Brush uppnådde jag ett ganska flammigt resultat.
(testade ifs deras Large Drybrush också, med ungefär samma resultat)

Så nu vänder jag mig hit, vad använder ni för verktyg och tekniker när ni washar något så stort med flata ytor?

Användarvisningsbild
Röde

Re: Att Washa en Tank?

Inlägg av Röde »

Du får ta det lite lugnt och washa en mindre yta i stöten. Tänk dig bilen uppdelad i olika fält och washa en bit i taget.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och måla på washen tunnare än du gör nu.

Både tunnare lager och ev lite utspädd med vatten.

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

okej. Vilken pensel bör jag använda? När jag washar mina gubbar så använder jag en vanlig drybrush. Och finns det något sätt att rädda tanken eller måste jag måla ett till lager med Adeptus Battlegrey?

Henke

Inlägg av Henke »

Har läst på en del ßtällen att några droppas diskmedel tar bort ytspänning vilket gör att washen blir lite jämnare på de platta ytorna.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Några droppar diskmedel är antagligen aldeles för mycket. Några droppar Yes är vad man behöver för att göra en balja diksvatten. Några droppar från sagda balja är antagligen tillräckligt.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Ohman

Inlägg av Ohman »

När du målar plana ytor så washar du inte. Du gör pinwashes i skåror och vid nitar o grejs.

Ska du ha en nyans på plana ytor så tonar du den med glazes.

Henke

Inlägg av Henke »

imp skrev:Några droppar diskmedel är antagligen aldeles för mycket. Några droppar Yes är vad man behöver för att göra en balja diksvatten. Några droppar från sagda balja är antagligen tillräckligt.
Ok, pyttelite då...

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Ohman skrev:När du målar plana ytor så washar du inte. Du gör pinwashes i skåror och vid nitar o grejs.

Ska du ha en nyans på plana ytor så tonar du den med glazes.
Glaze, vet att dom pratade om det inre på klubben för ett tag sedan, hajade inte redigt vad det var för något.

synthet

Inlägg av synthet »

När du kör glaze så tänk dig en wash, men mycket mer utspädd. Sedan kan man använda olika tekniker med den, men jag föredrar att använda mig av två penslar, en torr och en med glaze. Målar på glazen på en lite mindre yta än jag tänkt mig, och sen penslar ut "kanterna" på glazen med den torra för att få jämnare övergångar.

Det där med diskmedel, jag har alltid en droppe diskmedel i mitt vatten när jag målar, dels för att det blir lättare att späda färgen men också för rengöringens skull. sen får man ta hand om sina penslar ibland också, men jag sliter ner mina för fort så jag gör nästan aldrig det:P

Skriv svar