Metallgubbar

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Doc Sniksnak

Metallgubbar

Inlägg av Doc Sniksnak »

Hej,

Jag har hittills aldrig lackat (eller på annat sätt förseglat) mina gubbar, eftersom jag aldrig blir nöjd med dem och därför målar på dem lite mer allteftersom. Det går ju fint med plastgubbar, men metallfigurerna är ju väldigt känsliga för stötar och så skavs färgen av :(

Vad ska jag göra för att metallgubbarna ska behålla sin färg? Måste jag behandla plastmodeller på samma sätt för att få en enhetlig look? Ska man vara nöjd med utseendet eller kan man måla på efter att man förseglat dem?

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Metallgubbar

Inlägg av speedfreek »

Metall skavs alltid oavsett vad du gör.

Vallejos mattaste lack är riktigt bra, men gör att metallfärgen ser lite mattare ut, i övrigt märks den nästan inte alls.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag brukar avsluta med en matt/satin spraylack. Enkelt och snabbt. Inga problem att lägga på extra detaljer senare.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

om dom ar mycket spretıga och har mycket skarpa hörn sa kan man avsluta med lıte pensellack pa de skarpaste stallena

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Tack för tips. Hittade Vallejo Matt Varnish spray på nätsidan hos min lokala spelbutik. Såg inte att de hade någon varnish att pensla på, men det är väl bara att fråga.

Skriv svar