Dippa bilar?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Olof

Dippa bilar?

Inlägg av Olof »

Hur gör man när man doppar bilar? Problemet är att det kan bli flammigt. Jag funderar på att späda dippen med lacknafta. Funkar det? Finns det någon bättre lösning?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Dippa bilar?

Inlägg av cadelin »

Det blir alltid flammigt på stora platta ytor. Jag som målar i orange kör iofs med badab black och sedan målar över 3-4 lager för att få det bra.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag är också intresserad av hur man gör.. Jag har inte lyckats att få mina marine bilar att se bra ut. När jag spädde lacken med lacknafta så blev det inte flammigt, men det blev inte heller lika mycket dippat som resten av armen, dvs det blev inte lika mörkt utan mycket ljusare.

Man kanske skall späda dippen och dippa flera ggr?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Späda och måla på flera gånger eller bara köra med lite ljusare tror jag.

Mina häxjägarbilar är dippade, men väldigt tunnt och utspätt, så det bara blir svart i kanterna.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Späda och doppa flera ggr alltså. Späder du med lacknafta, Pär?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jupp.
Använder samma sak (typ) som Army Painters, polyuretanånting... Exakt samma som Per Pirat.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag har använt oljefärg med god framgång. Fördelen är att den går att "blöta upp" igen efter att den har torkat, så att man kan jämna ut ställen där det har blivit för mycket.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

jag tycker inte om saker som blir dippade. men är inte dipp vanligt bordslack ???
becon är ganska roligt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

muffin skrev:jag tycker inte om saker som blir dippade. men är inte dipp vanligt bordslack ???
Typ. Fast 'förädlat' och ompaketerat.
Jag tycker att dipp ger ett helt okej resultat om man mattlackar det efteråt, men smaken är ju inte lika. Dock tycker jag inte att man skall göra skillnad på dipp och wash då det är samma mängd "fusk".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

spankedsurfer

Inlägg av spankedsurfer »

Katarsis skrev:
muffin skrev:jag tycker inte om saker som blir dippade. men är inte dipp vanligt bordslack ???
Typ. Fast 'förädlat' och ompaketerat.
Jag tycker att dipp ger ett helt okej resultat om man mattlackar det efteråt, men smaken är ju inte lika. Dock tycker jag inte att man skall göra skillnad på dipp och wash då det är samma mängd "fusk".

Håller med om att dipping kan ge helt OK resultat med rätt armé! Se bara tyranids som kan få grymt bra resultat med enkla medel.

Men att jämföra det med wash är kanske lite att ta i :)

Skriv svar