Tjenare igen!
Jag har två frågor till er.
1) Hur man målar skin på Orker. De färgscheman som jag sätt använder flera olika lager utav brushes, där man hige lightar i ca 4-5 lager. Men jag undrar om man inte kan lägga på en mörk basecote, Orkhide Shade, och måla över det med Snot green dra på en wash Tharaka Green för att få skuggningar och sedan dry brusha med goblin green för att få fram blodådror och sådant. Har inte alla de färgerna än så har inte provat, men vad tror ni?
2) Jag har uppfattat att ni använder magneter till era fordon, men kan man inte använda magneter även till standard, men vad är det för magneter ni använder. De magneter som jag har tittat på är tunna kylskåps magneter och möbel spik, men det är inte så starka mot varandra. Så nu undrar jag var har ni för knep?
Ork skin och Magneter
- speedfreek
Re: Ork skin och Magneter
Orkhud lämpar sig utmärkt för snabb drybrush, t.ex svart spary, orkhide shade, goblin green och sen kannske thraka green och sist bleached bone.
http://www.supermagnete.de eller gaussboys.com? har så kallade "rare earth"-magneter, som är "superstarka"
http://www.supermagnete.de eller gaussboys.com? har så kallade "rare earth"-magneter, som är "superstarka"
Som speedfreak säger så är rare eath magneter att föredra. Jag har testat både blue demon och no- namne magneter, och det var skillnad i hur mycket de tålde. Men är modellen i plast så spelar det mindre roll. räkna med att betala ung. 1:-/st för dem. Till armar och vapen skulle jag använda mig av 2x1,5 eller 3x1,5 (mm).
När det gäller hur till orks så kan du absolut köra med drybrush och sedan glazea ett lager för att jämna ut highlightsen. Jag skulle börja med en mörkt grön (för att få naturligare skuggor) och sedan ta grundfärgen och lägga till typ bleached bone eller rotten flesh kanske (om du använder GW- färger). Sedan bara göra den ljusare och ljusare tills du är nöjd med resultatet. Då skulle jag ta den gröna du använder som bas och glazea över huden för att tona ner den. Eventuellt kan man behvöva bättre på den sista highlighten om det blev för mörka (allt handlar om hur mycket du späder färgen).
Den här har sin hud enlight receptet mörkt grön/och sedan stone grey (en väldigt blek grå, lite åt rotten flesh- hållet). Så med enkla medel kan man få det att se helt ok ut.

Lycka till och posta bilder på resultatet!
När det gäller hur till orks så kan du absolut köra med drybrush och sedan glazea ett lager för att jämna ut highlightsen. Jag skulle börja med en mörkt grön (för att få naturligare skuggor) och sedan ta grundfärgen och lägga till typ bleached bone eller rotten flesh kanske (om du använder GW- färger). Sedan bara göra den ljusare och ljusare tills du är nöjd med resultatet. Då skulle jag ta den gröna du använder som bas och glazea över huden för att tona ner den. Eventuellt kan man behvöva bättre på den sista highlighten om det blev för mörka (allt handlar om hur mycket du späder färgen).
Den här har sin hud enlight receptet mörkt grön/och sedan stone grey (en väldigt blek grå, lite åt rotten flesh- hållet). Så med enkla medel kan man få det att se helt ok ut.

Lycka till och posta bilder på resultatet!
För orkhud beror det mycket på vad du målar till och hur du vill att de skall se ut. Till min orkarmé nöjer jag mig med att måla huden med Snot green och sedan highlighta med Goblin green. Det funkar på arménivå och ser helt OK ut enligt mig. Om jag skulle måla till en målningstävling hade jag nog highlightat ett lager till med Camo green och kanske shadat med Dark Angels green.
Exempel på mina orker:

Exempel på mina orker:

- guildmaster
- Kontakt:
Jag kör Dark angels green, highlightar med samma utblandat med vitt och gult innan jag washar eller dippar allt med t ex Devlan mud.
Magneter är väldigt funktionellt. Men jag har problem med mina metallfigurer. T ex armar på Meganobs som trillar av hela tiden för att de är så tunga. Plastfigurer funkar det grymt på. Skaffa ett set med borrar 1-8 mm så är det lätt att försänka dem.
Tips är att se till att vända alla magneter åt samma håll så man kan byta wargear mellan figurer.
Magneter är väldigt funktionellt. Men jag har problem med mina metallfigurer. T ex armar på Meganobs som trillar av hela tiden för att de är så tunga. Plastfigurer funkar det grymt på. Skaffa ett set med borrar 1-8 mm så är det lätt att försänka dem.
Tips är att se till att vända alla magneter åt samma håll så man kan byta wargear mellan figurer.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
När jag ser era modeller målade så inser jag hur sjukt mycket jag har kvar att lära mig 
Om jag kan få min arme att se lika bra ut som dina Mortarion så är jag helt nöjd. Jag har väll på allvar börjat måla mina gubbar nu. När jag spelade för ca 6-7 år sen så var det mer att få lite färg på skiten och sedan spela, spela och spela! Men nu vill jag utveckla min målnings teknik och har snygga Arméer att spela med. Men jag vill slippa att blanda färger som jag ska använda mycket, för en och annan enstaka detalj så funkar det.
Men jag ska läsa på mer om glazing, så jag vet hur det funkar och testa de lite och ta till mig tipsen jag fått.
Men en annan tanke slog mig. Hur får ni till rosten och metall skador så snyggt? Mina blir inte alls lika bra.
Om jag kan få min arme att se lika bra ut som dina Mortarion så är jag helt nöjd. Jag har väll på allvar börjat måla mina gubbar nu. När jag spelade för ca 6-7 år sen så var det mer att få lite färg på skiten och sedan spela, spela och spela! Men nu vill jag utveckla min målnings teknik och har snygga Arméer att spela med. Men jag vill slippa att blanda färger som jag ska använda mycket, för en och annan enstaka detalj så funkar det.
Men jag ska läsa på mer om glazing, så jag vet hur det funkar och testa de lite och ta till mig tipsen jag fått.
Men en annan tanke slog mig. Hur får ni till rosten och metall skador så snyggt? Mina blir inte alls lika bra.
Metallskador grundas med svart, sedan målar man Tin Bitz i det svarta, men fortfarande så att det syns lite svart. Sedan ljusar man upp Tin Bitzen med Boltgun, och om man vill dessutom med Mithril Silver.
Vad det gäller orker har jag även hört att Gretchin Green eller Knarloc Green som bas, med en highlight av någon ljusare grön (gärna med lite grått i), följt av en washblandning med 50/50 Devlan Mud och Thraka Green ska ge riktigt fina resultat.
Vad det gäller orker har jag även hört att Gretchin Green eller Knarloc Green som bas, med en highlight av någon ljusare grön (gärna med lite grått i), följt av en washblandning med 50/50 Devlan Mud och Thraka Green ska ge riktigt fina resultat.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Rost brukar jag använda utvattnad Tin bitz. Man kan blaska på ett tunnt lager över en yta, men vill man få det att bli bra bör man måla dit det manuellt där olika delar möts eller där det blir en skarv.Bahoola skrev:Men en annan tanke slog mig. Hur får ni till rosten och metall skador så snyggt? Mina blir inte alls lika bra.
Slitage och skador brukar jag måla dit med svart och sedan fylla i med Boltgun metal. Om man känner för det kan man måla på lite utvattnad tin bitz efteråt. Det viktiga är att så till att skadorna hamnar på ställen som borde bli slitna, dvs runt kanter, utstickande saker och delar som faktiskt borde utsättas för slitage, typ stegar. Sen brukar jag highlighta runt hela slitaget också, men det är inte helt korrekt om man vill ha en realistisk look. Det ger mer serietidningskänsla.