Var köper man foamcore?
Var köper man foamcore?
Precis som rubriken hintar om undrar jag var man får tag på detta. Byggaffär á la Bauhaus/Beijer, måleri-konstaffär som Panduro Hobby och liknande eller något helt annat ställe?
Även intressant vore någon bra sida som beskriver lite hur man bäst arbetar med materialet, även om det i mitt fall mest behövs rätt grundläggande kunskap då det ska vara till ett framtida display board-bygge.
Även intressant vore någon bra sida som beskriver lite hur man bäst arbetar med materialet, även om det i mitt fall mest behövs rätt grundläggande kunskap då det ska vara till ett framtida display board-bygge.
- speedfreek
Re: Var köper man foamcore?
Ett vanligt märke är Kapa, matton har vad de kallar cellpanå.
Alla du räknar upp bör ha det. Säkrare, men dyrare på konstnärsaffärerna.
Alla du räknar upp bör ha det. Säkrare, men dyrare på konstnärsaffärerna.
Svanströms har det ganska billigt. (Om nu foamcore är samma sak som foamboard)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag har ingen aning. Det funkar säkert lika bra vilket som.Katarsis skrev:Svanströms har det ganska billigt. (Om nu foamcore är samma sak som foamboard)
Edit: och tack för tipsen såklart.
Jag noterar att vit cellpannå är billigare än svart och att det är dyrare om den är självhäftande på en sida. Hur funkar det att spraya GW's primer och måla på plattorna av detta format: http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... _SIDA.html och om man inte köper den självhäftande, vilket lim är att rekomendera för att fästa den på en plastyta? Superlim?
Det beror på hur du vill fästa den, dvs papper mot plast eller foamcore mot plast, och jag kan redan nu säga att ingen av dom kommer vara speciellt bra...
Foamcore:n tål inte lösningsmedel, så superlim är inget alternativ, så det du har är plast mot papp, men då måste du i praktiken mätta pappen med superlim först, och sen sätta dit plasten.
Försök hellre att bygga alltihop i foamcore, och använd trälim (utan lösnkngsmedel, det finns lösningsmedel i de flesta trälim för utomhusbruk under vintern).
Foamcore:n tål inte lösningsmedel, så superlim är inget alternativ, så det du har är plast mot papp, men då måste du i praktiken mätta pappen med superlim först, och sen sätta dit plasten.
Försök hellre att bygga alltihop i foamcore, och använd trälim (utan lösnkngsmedel, det finns lösningsmedel i de flesta trälim för utomhusbruk under vintern).
Just det, angående spray är det samma sak, inte spraya på foamcore:n, pappen kan du spraya på, men jag hade nog pensel-grundat alltihop.
Det du annars kan göra är att dra över hela med ett lager trälim, och sen spraya, men tror inte det blir snyggt + att det troligtvis warpar.
Det du får se upp med är just warpningen, om foamcoren blir för blöt kommer den warpa, och det kommer se ut som skit!
Det du annars kan göra är att dra över hela med ett lager trälim, och sen spraya, men tror inte det blir snyggt + att det troligtvis warpar.
Det du får se upp med är just warpningen, om foamcoren blir för blöt kommer den warpa, och det kommer se ut som skit!
Räcker det inte med att täcka kanterna där foamcoren är synlig?
Jo, det räcker bra. Jag brukar ta kort till diverse CCG och klippa ut. Limpistol är att föredra.HeadWar skrev:Räcker det inte med att täcka kanterna där foamcoren är synlig?
Kan vara bra att dra av skyddet på den självhäftande ytan och trycka på något som sitter lite bättre.