(Texten är tagen rätt av från posten på Ylvas forum.)

Jag funderade en hel del på vilken scen jag skulle ta och det här var faktiskt ett alternativ som dök upp rätt sent. Jag var skeptisk till att göra något ur Aliens eftersom det var för uppenbart. Cadians mot Tyranider kändes som en nobrainer. För att det skulle bli bra skulle man ha något mer udda. Och när jag diskuterade hur man skulle tänka råkade jag häva ur mig att man kunde ändra något, t.ex. byta ut colonial marinsen mot orker. Och en idé var född! Orker är alltid roliga och dessutom blir det lite coolt att ha dem som hjältar eftersom de är klassiska badguys...

En till översiktsbild. Och om ni inte har räknat ut det ännu så är scenen från Aliens när marinsoldaterna håller på att fly tillbaka mot sin APC efter att ha mött på xenomorpherna första gången och fått massa stryk. Kommentaren "Drake, we are leaving!" skriks av Hicks till just Drake eftersom han inte riktigt hänger med utan skjuter aliens istället.
Tyvärr ser färgövergångarna lite sämre ut än vad de är på bilderna på grund av ljuset.

Korpral 'Icks. Och hans M-lotz Puls shoota. Det blev en del jobb (och efterforskning) för att bygga om en ork shoota så att den såg ut som ett pulse rifle från Aliens men fortfarande såg orkisk ut. Men det är nog en av de mest lyckade detaljerna i dioramat enligt mig.

Drake. Och en smartbigshoota. Jag insåg tidigt att jag aldrig skulle kunna basera ett vapen direkt på smartgunnens utseende och fortfarande få den att se orkisk ut. Så jag behöll vissa detaljer, nämligen hur man håller den, siktet framför ögat och den mekaniska armen som hjälper till att sikta. Och så orkifierade jag allt! Även om det kanske inte syns så bra här så är siktet ett vanligt orksikte fastskruvat framför ögat på skytten. Har man ett sikte träffar man bättre!
En kul detalj är hans huvudbonad. När jag bara tänkte efter var jag säker på att Drake hade en bandana på huvudet. Men efter lite efterforskning märkte jag att det var en bakvänd keps. Fast när jag skulle modellera det upptäckte jag att det inte fungerar på ett orkhuvud med tanke på hur nacken sitter så jag återgick till bandanan igen!

Newt! (Och Kasey) Väldigt svårt att få en bra bild av henne. Eftersom jag var tvungen att bygga insidan av bilen blev det lite jobbigt att adda detaljer. Normalt kan man bara göra en sladd som går in i väggen eller något men nu var man tvungen att se till att den gick någonstans på andra sidan också. Bilen tog väldigt lång tid att göra, men blev till slut helt OK.
Newt har egentligen ingen klänning i filmen (i vart fall inte i den scenen) men det var ett enkelt sätt att få henne att se mer ut som en liten tjej.

Ett Hormagaunt-lik som håller på att fräta sig igenom golvet. Tyranidblod är ju egentligen lila men eftersom Acid blood är en gammal biomorph och även fanns i epic så var det OK med samma färg som i Aliens.
Angående camot på orkernas uniformer så är det nästan identiskt med de uniformerna som användes i filmen om man får tro de websidor jag hittade. På grund av ljussättningen ser det dock gråare ut i filmen.

Alien infestation. Efter att ha studerat bilder på alienstrukturerna från filmen så insåg jag att det inte skulle fungera i 40K-skala och fullt ljus. Eller i vart fall att jag inte skulle kunna få det att fugnera. Det var för många stora, tomma ytor. För att fungera var man tvungen att göra det mer detaljerat. Slutresultatet ser kanske inte riktigt Giger ut men å andra sidan råkade det oavsiktligt få vissa likheter med tyranidskeppen från det gamla spelet Space Fleet. Och det ser åtminstone tyranidigt ut tycker jag.