Ökenbaser

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
n00bn

Ökenbaser

Inlägg av n00bn »

Tänkte börja ett litet projekt där jag behöver bygga lite fräcka ökenbaser. Just baser är något jag har negligerat ganska tungt i min figurmålar karriär och alla hittils har i princip bestått av: limma sand. Drybrusha på färg från mörk till ljus. Limma på static grass.

Eftersom någon alltid har gjort det för är jag ute efter lite tips och tricks för att spara lite tid. Looken jag är ute efter ska sträva åt sago fantasy typ "Tusen och en Natt"-hållet än military modelling a la Ostfront 1944.

Själva målningen går alltid att lösa om man testar sig fram lite men just på hur jag ska modellera själva sanden är svårare. Även om färgen här nedan är för mörk så är det primärt denna looken det jag är ute efter.

Bild
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Silversixx

Re: Ökenbaser

Inlägg av Silversixx »

Köp en burk med medium pumice i din konstbutik. Kommer lösa allt du vill ha.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

n00bn skrev:limma sand. Drybrusha på färg från mörk till ljus. Limma på static grass.
Underskatta inte dmf-baser...

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Hur menar du nu pelle?

Jag kokar lite om man placerar mig i samma fack som folk som bajsdippar upp helt nya 1750 poängs BA/tyranid armeér två veckor efter codexen släpps.
Silversixx skrev:Köp en burk med medium pumice i din konstbutik. Kommer lösa allt du vill ha.
Det verkar en perfekt grej istället för vanliga sandkorn som känns för grova. Hur hade du rekommenderat att jag gör "dynorna" eller du vet avtrycken som skapas av vinden? Är det bara att grönstuffa fram en lämplig form med tandverktyget och sen limma över pumisen?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Henke

Inlägg av Henke »

Jag hade kollat efter latexspackel i en byggbutik. Det är enkelt att jobba med om du vill ha släta ytor med mjuk struktur. Ta sedan lite plasticard och klipp och fila till ut ett "vågmönster" så att du får en kant som ser ut som en kam typ. Smets på lagom mycket spackel med den lutning du vill ha. Sedan kan du kan "kamma" spacklet på basen med plasticarden genom att dra plasticarden över basen en gång. Glöm inte att använda vatten med lite diskmedel i så att spacklet inte fastnar på plasticarden.

Har inte gjort det själv men fick höra om det på ett konvent för länge sedan.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

n00bn skrev:Hur menar du nu pelle?

Jag kokar lite om man placerar mig i samma fack som folk som bajsdippar upp helt nya 1750 poängs BA/tyranid armeér två veckor efter codexen släpps.
Silversixx skrev:Köp en burk med medium pumice i din konstbutik. Kommer lösa allt du vill ha.
Det verkar en perfekt grej istället för vanliga sandkorn som känns för grova. Hur hade du rekommenderat att jag gör "dynorna" eller du vet avtrycken som skapas av vinden? Är det bara att grönstuffa fram en lämplig form med tandverktyget och sen limma över pumisen?
Alltså, du drar till med en pytteliten spackel och hoppas att det inte krymper så mycket. Det kommer kräva ett par testbaser innan du lärt dig hur mycket pumicen krymper under torkning.
Annars så kan jag rekomendera trälim och finspackel, men det är ju bara jag som har tålamodet att experimentera med det...

Skriv svar