Blod och Vatten

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Havfre

Blod och Vatten

Inlägg av Havfre »

Hej.
Skall måla upp en ny arme. Har redan en färdig UM så kommer fokusera väldigt mycket på målningen denna gång.
Målning är jag helt ok med men behöver matnyttiga tips om hur man gör just blod och vatten.
Länkar till guider, egna förslag, tja allt för att jag skall kunna börja experimentera.

Har snart fått färdigt första gubben så kanske slänger upp bilder när det nalkas, eller så pallrar jag mig ner till ylva någon dag och kladdar klart där.

Användarvisningsbild
Snot

Re: Blod och Vatten

Inlägg av Snot »

blod blir extremt sällan snyggt tyvärr.

GW's water effect äger för vatten.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Har något jag anser vara snyggt blod på en Penitent.
Bild
Funkar det?

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Penitent-blodet ser dock bättre ut live än på bild.

Havfre

Inlägg av Havfre »

ah fan får ta och inhandla GW-vatten då. Men det ligger rätt långt ner på priolistan.

Penitent blodet var fancy. Gillar att det ser så sågat ut. Funkar. Hur har du gjort?
har snokat runt på BaC m.m och hippast just nu verkar vara Tamiya Clear Red. http://www.bolterandchainsword.com/inde ... rticle=298
Först trodde jag att det var något fancy. Sedan kände jag igen loggan och kom ihåg att jag köpte sådant som barn när man målade flygplan och stridsvagnar. Finns det någon sån butik i götet?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag målar lite fläckigt och halvblött med en gammal "dry brush-pensel" med flera olika färger som inte får torka emellan.
Blood Red, vattnig svart, gammal ink (chestnut/brown/red/black/som råkar finnas till hands)
Att penseln är spretig gör att det kommer lagom med okontrollerade småstreck runtomkring.
Penseln skall inte vara särskilt blöt utan snarare avmålad så den är lite blöt men inte mättad och inte avtorkad.
Innan färgen sen torkat tar man bort lite med fingret för att göra en högdager av grundfärgen.
Ev kan det vara bra med lite renare fläckar av rött och svart efter det kladdiga grundmålandet.

Prova på, det är enda sättet att få det bra.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Havfre

Inlägg av Havfre »

speedfreek//
högdager. bäst uttryck i veckan.
skall testa detta under morgondagen. har tidigare målat fram blod men det ser för uppstyrt ut.

Headwar//
tackar. går ner dit imorgon om jag hinner.

Havfre

Inlägg av Havfre »

Lunkwill
Awesome. EXAKT vad jag ville åt. Extra bonus är att karlssons kister får pyttesmå bubblor i sig.

Orakde hur som helst inte gå ner innan 1 idag så gick till hobex. Grejen är ju att Tamiya är just klarröd lackfärg så köpte Hubolt eller något istället. Blev glatt överaskad då den redan innan mix hade en näst intill, dock aningen mörk, perfekt blodkulör.

Skriv svar