Airbrush hjälp

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Airbrush hjälp

Inlägg av Jonke »

Jag har kört med airbrush några år och tycker jag kommit förbi värsta nybörjarfasen. Men jag har några proble. som hänger kvar. Jag använder en badger patriot 105 xtreme med kompressor från biltema. Kör nästan uteslutande med vallejo game air färger, spär med vatten och nån droppe airbrush thinner till mjölk-konsistens.

1. Jag måste ta isär och rengöra sprutan flera gånger per session. Det bygger upp färg inuti den yttersta, konformade delen, munstycket. Jag spolar rent med vatten och airbrush rengöring vid färgbyte.

2. Den spottar enstaka färgprickar väldigt brett. Jag gör en tunn linje och så hamnar det prickar centimeter vid sidan.

3. Färgen är väldigt blöt när den kommer på figuren så att det pölar sig och rinner iväg av lufttrycket.

Några tips? Handhavande fel eller fel på sprutan?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Airbrush hjälp

Inlägg av Ancalagon »

Jag skulle säga att det är kompressorn som inte fungerar bra, inte sprutan i sig. Biltema kompressorerna har en tendens att blåsa med fukt in tillsammans med färgen. Dessutom behövs möjligheten att justera trycket finare än biltemas erbjuder. För lös färg och hårt tryck = färgen trycks ut och rinner ut över modellen. För lite tryck/för mycket fukt med färgen = kloggar igen sprutan.

Jag hade precis samma problem i början med biltema kompressor, var nästan sugen på att ge upp airbrushandet innan jag ens kom igång. Köpte en ordentlig kompressor (Iwata superjet) och har aldrig ångrat mig, trots att jag hade kvar samma airbrush som innan :)

Ett handhavande tips som jag lärt mig är att ha en tvättsvamp i närheten, och sticka in nålen i den och röra runt lite med jämna mellanrum, då får du bort det som torkar runt toppen på nålen, och kan snygga till det under själva sessionen. Ibland lägger jag nån droppe airbrush cleaner på svampen och trycker in spetsen och rör runt lite, då rengörs spetsen och jag undviker kloggande.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Airbrush hjälp

Inlägg av Flogger »

Kör också Vallejo Game Air men tunnar så gott som aldrig ner dem. Brukar dra igenom ett par droppar flow improver innan jag lägger i färgen.

Vad har du för tryck? Jag kör Biltemas kompressor med tryck på typ 2, ibland lägre om jag verkligen bara ska fejda. Funkar utmärkt.

Är du säker på att du plockar isär airbrushen HELT? Jag brukar skruva bort de delarna längst fram där nålen går igenom och bada dem i airbrush cleaner över natten efter jag har kört.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Airbrush hjälp

Inlägg av Asphyxate »

Flogger skrev:Kör också Vallejo Game Air men tunnar så gott som aldrig ner dem. Brukar dra igenom ett par droppar flow improver innan jag lägger i färgen.
Ja exakt, jag späder inte heller ut game airen mer än lite flow improver i botten. Tror det bidrar till att det rinner över modellen för TS i princip sprutar målningsvatten över dem. Game Air behövs inte göras nåt med utan det får perfekt att bara köra på.

Skriv svar