Så det här med counts-as....

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Så det här med counts-as....

Inlägg av Youndi »

Jag sitter och funderar på nästa projekt. Inget spikat än men lite idéer som flyter omkring. En sådan var ett Renegade Chapter som nyligen gått över till den rätta sidan. Jag skulle således bygga en chaos armé med (näst intill) uteslutande space marine modeller. Jag tänkte, innan jag faktiskt påbörjar något, slänga ut frågan vad turnerings- arr och spelare tycker om det? Innan någon säger "beror på vilka modeller" här följer en liten lista som jag tänkt mig (om det blir av):
Primaris Lieutenant - > Chaos Lord
Mk III (med Devastator-armar) - > Havocs
Devastators (med mk III -armar) - > Chaos Space Marines
Easy to build primaris agressors - > Oblitirators
Assault Squad - Raptors
Cadians - > Cultists

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Så det här med counts-as....

Inlägg av fauh »

Så länge det är väldigt tydligt att de är chaos och inte spec marines så tror jag inte något arr har invändningar. Men en helt vaniljig space marine armé blir svårsålt tror jag. Lite små konverteringar med diverse chaos bitz så borde det gå bra.

Det ska ju tas i betänkning att ofta så börjar marines bete sig och se lite mer chaosiga ut redan innan de byter sida så det är nog svårt att få till nykonverterade marines utan chaosikonografi

Niklas
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 okt 2009, 21:27

Re: Så det här med counts-as....

Inlägg av Niklas »

Så länge vapnen och uppgraderingar och dylikt(marks of chaos t.ex) stämmer är jag okej med det.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Så det här med counts-as....

Inlägg av Youndi »

En sak som kom upp när jag diskuterade med några i helgen. Cadians har lasguns, inte autoguns. Men reglerna är ju exakt samma. S3 rapid fire1, range 24".

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Så det här med counts-as....

Inlägg av Asphyxate »

Det jag skulle ha problem med är Aggressors som obbar. Annars känns det fina också. Ett tips är att köra stenhård på borderline konverteringar. Vet inte om jag t.ex. lagt upp min Leviathan för mitt nya chapter i min journal men det är ett typexempel på en modell jag konverterat för att funka som både Imperium och Chaos. Cadians som cultister tycker jag är fine, renegade guard är ju ett koncept i loren. Spelmässigt ska det bara vara tydligt var dem är. Har du lagt ned lite effort på chaptret och inte bara primar dem svarta och ska köra dem multi purpose tror jag inte dem flesta har problem. Lägger man ned tonvis av timmar på att få en riktigt fin styrka har jag iaf inga problem att du spelar dem som vad du vill som har lika modeller inom rimligt spann, oavsett om dem är gula eller blå. Enda problemet jag har är när man lagt för lite effort på hobbyn och ända ska ta såna genvägar. Lägger du minimal effort på modellerna tycker jag det inte är mer än rätt att du får betala mer cash och inte får hålla på och köra Count as.

https://imgur.com/gallery/b6mbuwA
Där har du leviathanen. Inte helt uppenbart att det är en lojalist Leviathan.

https://imgur.com/gallery/SKqwtwH
Där är mina Death Company t.ex. Vet inte vad dem skulle köras som i chaos men headsen och bare headsen borde inte skapa så mycket problem att multiköra dem om man vill.

Sen anser jag att det finns en begränsning för vad man kan göra. Demonprinsar kör jag förvissa GW modeller från en AoS faction som är bättre imo men det blir svårt att använda dem som lojalist. Men en liten aquila här och där är inga problem imo. T.ex. Emperors children har kvar en del vingar och sånt som de inte orkat ta bort, de har ofta byggt på grejerna med massa annat ornament dock så det ser jättetokigt ut men dem är ju långt gångna. Kan man se aquilor kvar på dem ser jag inga problem med att ett nyövergånget chapter har en del kvar. Dem kan ju t.ex. vara ett chapter som råkat stöta sig med inquisitionen och blivit excommunicatade. Mitt egna chapter är tänkta som lojalister dock, men ska funka att köra som allt Astartes pretty much. Storyn om dem är renegades är att dem Legion buildat och inkvisitionen inte tyckte det va så kul. Dem Legion buildat iofs som tokar oavsett men om inte någon vet nåt är det ju lugnt.

Annars kan du ju köra Dark Angels el Alpha Legion så blir du nog inte ifrågasatt om du spelar dem som både loyalist och traitor.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Så det här med counts-as....

Inlägg av Flogger »

Rule of cool. Ser det ballt ut så kör hårt!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar