Airbrush

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Airbrush

Inlägg av Jimmy Johansson »

Såg denna fina videon på Bell of Lost Souls och känner mig riktigt inspirerad att skaffa Airbrush utrustning.

http://www.belloflostsouls.net/2010/06/ ... -13th.html

Då har jag helt enkelt lite frågor, riktade till dom som redan använder sig av airbrush. Tex vad för grejer man skall köpa, färger? och annan matnyttig info.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Didi

Re: Airbrush

Inlägg av Didi »

Det jag kan rekommendera är att satsa på en kompressor som passar dig. För min del är det viktigt att den är tyst. Här e en länk till den jag har:

http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... _15_D.html

Mutt

Inlägg av Mutt »

Svärdet blev sjukt bra. Nästan värt att skaffa airbrush bara för att kunna få så snygga svärd. Om det inte vore för att en armé i 40k oftast bara har typ 6-7 svärd.

Joppe

Inlägg av Joppe »

Jo det svärdet blev ju riktigt bra. Man kan också väldigt enkelt göra snygga bilar och prima modeller i ickestandard färger. Den airbrushen som han använder Iwata HP-CS hade jag innan och funkar bra för modeller, går att göra ganska små detaljer.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Ungefär sådär målar jag mina eldar med gw:s spray gun.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Mutt skrev:Svärdet blev sjukt bra. Nästan värt att skaffa airbrush bara för att kunna få så snygga svärd. Om det inte vore för att en armé i 40k oftast bara har typ 6-7 svärd.
Du kanske skulle pröva Khorne daemons? Då är det inga problem att få in 30-40 svärd i en 1750 lista.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Börja måla hockeymasker och lastbilskaross. Det är ju ungefär lika häftigt...

Användarvisningsbild
Pixelpusher

Inlägg av Pixelpusher »

Rofugos skrev:Då har jag helt enkelt lite frågor, riktade till dom som redan använder sig av airbrush. Tex vad för grejer man skall köpa, färger? och annan matnyttig info.
Du kan använda de flesta färger, allt beror på hur mycket du tunnar ut dom. Vallejo Air är ett bra tips, men ibland finns inte just den kulören man är ute efter och då får man tunna ut GW, VMC eller VGC.

Snåla inte på spruta och kompressor. "Buy quality, cry once". Det är definitivt värt att kolla runt lite innnan du slår till. Många återförsäljare är snordyra. Jag har köpt alla mina sprutor och kompressorer (allt eftersom jag bytt upp mig >_<) från pumahobby.se Säkert inte billigast, men bra att ha och göra med.

(Fördelen med att köpa inom Sverige är att du lätt kan köpa nya nålar och andra reservdelar. För du kommer lätt böja din/dina nålar förr eller senare. Eller sumpa en packning då du rengör. Då är det rätt jobbigt att sitta med en no-name spruta från eBay som nu är mer eller mindre värdelös.)

Tänk på att köpa en gravitationsmatad (färg ovanifrån) double-action spruta. De billigare är gärna med en flaska som matar färg underifrån. Vilket är jobbigt om du inte tänkt måla 50 figurer åt gången.

Kompressorn får gärna ha tank, och du vill att den är så tyst den kan bli. Det går att börja med en "vanlig" kompressor från typ Jula. Men man tröttnar riktigt snabbt på det oväsen dom för då de fyller på tanken.

Glöm inte att det kommer vara ett rätt frustrerande verktyg att lära sig. Det tar ett tag, men det är helt klart värt det i slutändan. Kolla tutorials på youtube, sitt en kväll och måla ringar på papper. Men sätt inte igång att försöka måla en Forgeworld Reaver det första du gör.

paintner

Inlägg av paintner »

@ pixelpusher:

tips på en tyst liten tank man kan tänkas ha i en lägenhet där det bor flera personer som inte väcker dem när de sover om den används =))
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Pixelpusher

Inlägg av Pixelpusher »

De flesta ligger på runt 40db vilket är riktigt tyst. Speciellt om den står på ett dämpat underlag.

Tex.
http://www.hansa-airbrush.de/english/kompressor_03.html

Skriv svar