Ny på forumet och behöver målarhjälp.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Kithiva

Ny på forumet och behöver målarhjälp.

Inlägg av Kithiva »

Hejsan!

Dennis var namnet. Har hållt på med figurspel sedan länge tillbaka (ca 15-16 år nått).
Jag köpte sedan en tid sedan en Lord of the rings-armé (Rohan) och därtill en hel del färg.
Nu så har jag bestämt mig för att testa Warhammer 40K (som jag ständigt kikat på att köpa i en sisådär 10 års tid nu xD)

Jag har börjat med att köpa Assault on Black Reach-packen då jag vill ha en Space Marine-armé.
Jag köpte även Codex: Space Marines.

Nu har jag dock idé-torka.
Vilket chapter ska jag välja hos SM?! Jag gillar blood ravens från DaW men vet inte om jag vill gå på dom...

Så nu kommer min fråga.
Jag har gjort en liten lista över vilka färger jag har.
Finns här någon vänlig själ som skulle kunna (och om vilja finns) att hjälpa mig med tips på chapters som jag kan måla utifrån de färger jag har?!

Så dessa färger har jag:

Games Workshop Colors
61-06 Blood Red
61-12 Scorched Brown
61-14 Snakebite Leather
61-17 Bleached Bone
61-18 Dark Flesh
61-21 Dwarf Flesh
61-23 Elf Flesh
61-38 Dark Angels Green
61-44 Camo Green
61-52 Codex Grey
61-56 Chainmail
61-62 Burnished Gold
61-64 Red Ink
61-79 Tanned Flesh
61-80 Terracotta
61-81 Graveyard Earth
61-82 Kommando Khaki
61-84 Catachan Green

Citadel Foundation (The colors from the beginners kit)
1. Knarloc Green
2. Undercoat Black
3. White
4. Gunmetal
5. Iyanden Darksun
6. Mechrite Red
7. Calthan Brown
8. Tallarn Flesh
9. Mordian Blue

Som ni märker så är det rätt så mycket brunt/grönt då jag lirade Rohan.
Blood Angels - Angels Encarmine 1750p

Användarvisningsbild
imp

Re: Ny på forumet och behöver målarhjälp.

Inlägg av imp »

Jag skulle föreslå att du hittar ett färgschema som du gillar, sen ändra det lite och skapa ditt eget chapter.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Anton

Inlägg av Anton »

Gillar du att skriva massa egen bakgrund och hitta på? Gör ett eget kapitel, men se upp/be om hjälp så att du inte hittar på saker som inte är kompatibla med den befintliga bakgrunden.

Vill du hellre att bakgrunden ska vara helt färdig och läsa om den? Ta ett kapitel som redan finns, gärna ett av dem med egen codex eller Ultramarines.

Välj i första hand efter färgschema. Det finns rätt många på bild i codexen. Hitta en som du tycker är så tuff att du vill måla 50+ figgar på det sättet.

Testa att måla en marine innan du bestämmer dig definitivt. Något kan se ballt ut på bild men visa sig vara skitjobbigt att måla själv.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

det beror lite på om du vill ha ett färgschema som är skapligt enkelt, eller om du vill sitta o fippla med dom i oändligheten...
brunt är inte jättevanligt på space marines, dom ser oftast ut som små nallar om man målar dom bruna, benvita funkar.

Salamanders är ett bra och enkelt schema (gröna, med svarta axelskydd med grön trim)
Angels of redemption (säkert nåt slags dark angels successor-chapter), gröna/benfärgade, vertikal split.

Hade jag freestyle:at upp ett schema från dom färgerna hade det nog blivit nåt i stil med:
röd/gröna, vertikal split. vapen kör du i typ svart, sen kan man experimentera fram en bra färg på örnar, typ chainmail kan nog funka ganska bra mot den bakgrunden.
sen kört kanske benvita hjälmar för att markera ut veteraner osv (eller kanske svarta med blågrå highlight, för att få det svarta att poppa lite)

där har du lite tips:
http://www.games-workshop.com/gws/conte ... 10&start=1
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Kithiva

Inlägg av Kithiva »

Jag ber om ursäkt, jag skulle kanske varit lite mer tydlig i mitt inlägg...Det blev en himlans massa :D

Då jag är relativt ny (har väl hyfsad koll på själva världen) så känner jag att jag vill använda ett befintligt kapitel.

De jag har funderat på är:
Ultramarines (som de från boxen är) eller Blood Ravens, vilka jag har förstått är ett "nytt" kapitel från Dawn of War-serien.

Dock, så känner jag att Ultramarines är FÖR vanliga. De känns inte speciella på nått sätt :S
Blood Ravens, jag gillar deras färgschema, men vet inte hur mycket man använda sig av dem.

Jag vill inte ha nått jättekomplicerat kapitel. Något som e hyfsat enkelt o måla.

Angels of Redemption ser inte helt tokiga ut. Vet dock inte hur jag ska ställa mig till att gilla/ogilla de vertikala splittarna
Senast redigerad av 1 Kithiva, redigerad totalt 9 gånger.
Blood Angels - Angels Encarmine 1750p

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Dark angels är väldigt enkla att måla. Go green!

Men enklast är nog att du tar ett space marine codex, kollar på alla bilder, och tar en du gillar.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

HAHAHAHA!!!! alla här e så jävla drunk.. måla dina gubbar precis som du vill, skit i fluffen och va du en gör.. spela en massa 40k och bli duktig på spelet snarare än att snöa ner dig i fluff skit.... Jag vet inte hur duktig du är på att måla men, röd/vit e enkelt.. blÅtt också...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Fluffet är ju det absolut viktigaste i hela spelet!! Vad har hänt med världen?! Nä, men fluff är lite viktigt vid målning tycker jag. Det kan bli lite "Hej här är min lista från internätt och jag vill bara vinna" känsla över det annars.

Vissa arméer har ju dock inte lika utarbetat fluff som Space marines och då får man göra vad man kan.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Jag är inte speciellt fluffig, men jag anser att figurerna skall vara snyggt målade. Finns inget värre än att se arméer som ser ut som skit (lite därför som jag inte spelar fantasy, det är långt mellan de snygga fantasy-arméerna).
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Måla som de som du vill! Fluff kan man ta i andra hand! (säger killen som spelar med lila blood angels)

Man behöver inte spela ett visst chapter för att kunna uppskatta dess fluff ;), viktigaste är ju att man har kul när man spelar. Begränsar man sig med fluff så tror jag det inte blir lika roligt. Eller kanske så finns de dem som tycker det och de är väl ok det me :P
Alexander Merinen

Skriv svar