Struktur på MDF-terräng?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Katarsis »

Har köpt lite terräng till RT i laserskuren mdf och funderar på om man kan göra något åt den lite tråkiga och platta finishen. Tänker mig någon form av skrovlig struktur, likt sandpapper. Det första jag tänkte var helt enkelt att blaska på med pva-lim och strössla på finkornig sand. Men så kom jag på att det kanske finns någon spray som gör typ samma sak.

Hur har ni därute gjort med mdf-terräng? Någon som testat en spray, typ Montana Granite? Något annat bra tips kanske?

Edit: struktur-medel i pensel-färg kanske?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Grudge »

Jag brukar stippla med nedvattnat sandspackel, det blir en väldigt trevlig yta att drybrusha på, lite mjukare och jämnare än sand. Funkar även bra för att försegla skum innan sprayning.

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Knaperstekt »

Liknande som Grudge nämner:
https://panduro.com/sv-se/sortiment/mal ... arg/201009
De hade även färg som efterliknade sten.
Man kan säga att de är som GW's färger för baser i större förpackning till ett bättre pris :) Finns mycket bra för terräng i butiker som Panduro (som är i dyraste laget).
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Lottomannen »

Du kan få tag i olika typer av texturpasta hos någon som säljer konstnärsmaterial. Men är det mycket som behövs så gissar jag att ett grovt spackel gör samma sak.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Katarsis »

Najs, tackar för tipsen! Jag skall testa några av dem.

Jag köpte också en flaska med Montana Granite också för att experimentera lite. Återkommer med resultatet av det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Puddington »

Är väldigt nyfiken på resultat! Finns så mycket schysst MDF-terräng nuförtiden men som du säger är ytorna väldigt platta.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Asphyxate »

Annars kan man väl spraya ny Corax White eller nån annars gammal spray som krakulerar sig och automatiskt skapar skrovlig yta. Jag har nog lite såna flera år gamla sprayer att ge bort.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Ancalagon »

Läs guider för hur man ska göra för att få släta, fina ytor när man sprayar - och gör sen absolut tvärtom :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Katarsis »

Så, första testen avklarade, och med lyckat resultat tycker jag. Montana Granite använde jag. Strukturen blir som ett lite platt sandpapper kan man kanske beskriva det som. Går typ att skava av med en nagel, så jag tror att det kommer hålla ok. Skall testa att airbrusha eller drysbrusha upp dessa så får vi se hur det tar sig.

Image

Image
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Struktur på MDF-terräng?

Inlägg av Puddington »

Hur har experimenten gått?

:)

Skriv svar