Nybörjarfråga

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Eowil
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 sep 2017, 09:51

Nybörjarfråga

Inlägg av Eowil »

Hej!
Nybörjarfråga: När jag ska skapa min armé, påverkar färgschemat stridsvärde och annat?

D.v.s. kan jag måla figurerna som jag vill utan att påverka spelet?

/E

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Röde »

Eowil skrev:Hej!
Nybörjarfråga: När jag ska skapa min armé, påverkar färgschemat stridsvärde och annat?

D.v.s. kan jag måla figurerna som jag vill utan att påverka spelet?

/E
Du får måla precis hur du vill. Om du ska spela turneringar så ingår ibland målningsbedömning. Där brukar tema mm. ingå i bedömningskriterierna.

Själva målningen påverkar inga stats eller så. Happy painting!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Mortarion »

Det beror på vilken armé du spelar.

Vissa arméer har underfaktioner. Space marines har exempelvis olika chapters, Chaos marines har legioner, osv...
Om du spelar en sådan armé finns det lite olika åsikter om hur det är med målning. Vissa anser att om du har målat din armé som Ultramarines så måste du använda reglerna för just Ultramarines och inte för t.ex. Imperial Fists. Vissa anser att man kan spela med vilka regler man vill, oavsett målning. Olika turneringar gör olika.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Halvar »

Mortarion skrev:Det beror på vilken armé du spelar.

Vissa arméer har underfaktioner. Space marines har exempelvis olika chapters, Chaos marines har legioner, osv...
Om du spelar en sådan armé finns det lite olika åsikter om hur det är med målning. Vissa anser att om du har målat din armé som Ultramarines så måste du använda reglerna för just Ultramarines och inte för t.ex. Imperial Fists. Vissa anser att man kan spela med vilka regler man vill, oavsett målning. Olika turneringar gör olika.
och kom ihåg här att om du hittar på något helt eget så får du räkna det som ett underchapter till vad f*¤n du vill, så länge det inte är tydligt för din motståndare att det är t.ex. space wolves eller chaos. om du använder chaos modeller kan det vara en bra idé att höra sig för med motståndare/turneringsarrangörerna om det går bra.
Ja' än't bittä'!

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Asphyxate »

Halvar skrev:och kom ihåg här att om du hittar på något helt eget så får du räkna det som ett underchapter till vad f*¤n du vill, så länge det inte är tydligt för din motståndare att det är t.ex. space wolves eller chaos. om du använder chaos modeller kan det vara en bra idé att höra sig för med motståndare/turneringsarrangörerna om det går bra.
mmm, ångrar som fan att jag inte gjorde detta. Hade man kunnat spela dem som Ultras nu(kör Ultra som är Ultramålade i nuläget) sen byta till Dark Angels/Space Wolves om deras primark får skojiga regler. ;)

Skriv svar