Bra primer för resin? (helst grå!)

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Puddington »

Halloj!

Jag har precis fått hem lite resin-minis och testade att basecoata en rackare med GWs Standard Mechanicus Grey men tycker att det är lite för lätt att skrapa bort undercoaten med nageln. Jag skrapar förvisso ganska hårt men försöker emulera långsiktig wear-and-tear. Jag vill tro att just denna primer sitter bättre på plast. Resin-figuren är ordentligt rengjord i diskmedel, skrubbad med borste och sköljd/torkad innan primning.

Har ni några tips om primer för resin (eller primer i allmänhet)? Eller har jag för hårda krav? :D

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Elevatorlake »

På resin ska man egentligen använda en "riktig" primer innan man lägger grundfärgen, typ en sån som man lägger på bilplast innan man lägger grundlacken. Jag har provat en från biltema och jag tycker det var lika enkelt att skrapa bort färgen med en sådan som utan.

Numera kör jag endast vallejos grundfärger och ingen primer (även om vallejos grundfärger heter just primer. Förvirrande...). Jag tycker att de bildar en segare "hinna" över ytan som gör att den håller ihop bättre men resin tycker jag ändå alltid jag måste vara extra försiktig med. Jag använder inte maskeringstejp eller liknande på resinmodeller av den anledningen. Jag lägger även alltid ett par lager varnish på resinmodellerna för att skydda färgen.

Vallejogrundfärgerna finns i flera olika färger. Nackdelen är väl att de behöver längre tid på sig att torka ordentligt innan man börjar lägga andra färger, typ 24h.

Om någon har tips på en primer som funkar på resin så mottages dessa tacksamt.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Ancalagon »

Man kan alltid dubbel-prima, med chaos black spray först, sen valfri färg. Det andra lagret primer blir bäst genom airbrush eftersom färgen i sig är tunnare än t.ex Mechanicus sprayen (men den finns ändå i GWs air sortiment så lätt att använda just den nyansen med airbrush). Har du ingen airbrush så kan du ändå spraya med den efter chaos black, men var försiktig med båda så det inte blir för tjockt.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Ismeno »

Tamiya surface primer!
Blev tipsad om den av min guru Lincoln "paint on plastic" Wright. Kommer aldrig använda något annat igen, helt magisk. Blir perfekt yta.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Asphyxate »

Ismeno skrev:Tamiya surface primer!
Blev tipsad om den av min guru Lincoln "paint on plastic" Wright. Kommer aldrig använda något annat igen, helt magisk. Blir perfekt yta.
Såpass? Får ta och köpa in då. Är den bättre än GWs Chaos Black? Skulle gärna ha allt extra jag kan ha för att öka durabiliteten på resinet. Har du tips på vettiga matt varnish via spray? GWs purity seal har jag inte använt mer efter första gången. ;) Och nåt tips på webshop att köpa in allt på?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:Tamiya surface primer!
Blev tipsad om den av min guru Lincoln "paint on plastic" Wright. Kommer aldrig använda något annat igen, helt magisk. Blir perfekt yta.
Sprayar den tunnare lager än GWs sprayfärger?

Kan man köpa den i Sverige eller är det beställa från den uppgående solens land som gäller?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Ismeno »

Köpte min hos Benkes hobby i Götet, finns hos de flesta bättre hobbybutikerna. Köper ofta från Super-hobby eller Ministuff.
Bra lack? Damned if I ever found a good one.....
Tyvärr alltså, grymt svårt med matt lack. Kör just ni med Hagmans från Biltema. Inte perfekt, men bästa jag hittat hittills.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Asphyxate »

Ismeno skrev:Köpte min hos Benkes hobby i Götet, finns hos de flesta bättre hobbybutikerna. Köper ofta från Super-hobby eller Ministuff.
Bra lack? Damned if I ever found a good one.....
Tyvärr alltså, grymt svårt med matt lack. Kör just ni med Hagmans från Biltema. Inte perfekt, men bästa jag hittat hittills.
Verkar som airbrush och vallejo matt verkar vara det bästa. Haft bra erfarenhet med Vallejo Matt via pensel.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Ismeno »

Asphyxate skrev:
Ismeno skrev:Köpte min hos Benkes hobby i Götet, finns hos de flesta bättre hobbybutikerna. Köper ofta från Super-hobby eller Ministuff.
Bra lack? Damned if I ever found a good one.....
Tyvärr alltså, grymt svårt med matt lack. Kör just ni med Hagmans från Biltema. Inte perfekt, men bästa jag hittat hittills.
Verkar som airbrush och vallejo matt verkar vara det bästa. Haft bra erfarenhet med Vallejo Matt via pensel.
Vallejo via AB är bra, körde det ofta förr när jag lackade gubbar som skulle spelas med.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Bra primer för resin? (helst grå!)

Inlägg av Elevatorlake »

Asphyxate skrev:
Ismeno skrev:Köpte min hos Benkes hobby i Götet, finns hos de flesta bättre hobbybutikerna. Köper ofta från Super-hobby eller Ministuff.
Bra lack? Damned if I ever found a good one.....
Tyvärr alltså, grymt svårt med matt lack. Kör just ni med Hagmans från Biltema. Inte perfekt, men bästa jag hittat hittills.
Verkar som airbrush och vallejo matt verkar vara det bästa. Haft bra erfarenhet med Vallejo Matt via pensel.
Jag kör vallejo med airbrush och det har funkat bra för mig än så länge.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar