Målarstol

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake

Målarstol

Inlägg av Elevatorlake »

Tror det är min ålder som börjar göra sig påmind men på slutet har jag börjat känna av ryggen när jag målar lite längre sessioner, typ ett par timmar. Det är inte bara medan jag målar utan även dagen efter känner jag mig stel och tråkig. Till saken hör att jag har inga som helst problem på jobbet där jag sitter stilla i kontorsstol i timtal och jag har inte heller några problem att köra bil i flera timmar utan paus.

Jag sitter väldigt krokigt när jag målar och misstänker att det är därför men jag sitter även på en vanlig stol modell köksstol när jag målar.

Är det några av er andra som närmar sig livets bästa år som varit med om något liknande och provat en annan stol eller annat knep för att komma undan symptomen?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Re: Målarstol

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag har en sån här stol som tvingar mig sitta med rak rygg även när jag lutar mig framåt. Tar en stund att vänja sig vid, men är rätt skönt med avlastning för knän.

Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Min stol är inget särskilt, men utformningen av målarbordet gör att jag kan sitta och vila armbågarna i en naturlig vinkel, det gör att min rygg mår bättre.
Datorbord från Ikea.

Bild

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Jag hade problem tills jag skaffade ett lutande skrivbord.

Såna här från Ikea, plus en bordsskiva då, Finnvard heter de.
Bild

holyalex

Inlägg av holyalex »

jag sitter alltid ihopkupad och har sedan tidigare framåtsträvande axlar från mycket dataspelande och en massa bänkpress från gymnasietiderna. jag batchmålar för det mesta och brukar ta en mini paus där jag byter vatten och rör lite på mig när jag ska påbörja nästa lager eller färg. detta hjälper mig något men försöker sitta rak med ryggen men blir oftast trött och trillar fram och ihopkupad inom kort. men väldigt spännande att se hur ni handskas med 'problemet'!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Sitter illa, blir stel. Sträcker på mig. Sitter illa...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Många bra tips!

Att använda armbågarna som stöd är ju ingen dum idé alls, den ska jag prova. Måste bara rensa lite på bordet så jag får plats med armbågarna på det :)

Röde skrev:Sitter illa, blir stel. Sträcker på mig. Sitter illa...
Det är exakt så jag jobbar idag :)

holyalex skrev:jag sitter alltid ihopkupad och har sedan tidigare framåtsträvande axlar från mycket dataspelande och en massa bänkpress från gymnasietiderna. jag batchmålar för det mesta och brukar ta en mini paus där jag byter vatten och rör lite på mig när jag ska påbörja nästa lager eller färg. detta hjälper mig något men försöker sitta rak med ryggen men blir oftast trött och trillar fram och ihopkupad inom kort. men väldigt spännande att se hur ni handskas med 'problemet'!
Jag har försökt att ta pauser men jag blir så fokuserad när jag målar att jag glömmer bort det. Kanske ska börja sätta ett alarm men risken är väl att jag är mitt i en kritisk blendning just när alarmet går :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Knaperstekt

Inlägg av Knaperstekt »

Eftersom jag är inträngd så har jag datorn och PS4 bakom mig sitter jag i min gamingstol. Typ en sån här: http://akracingeurope.eu/
Det som ÄR bra är svankstöd och höjbara armstöd, det hjälper en del att sitta rakt och att kunna ha armbågarna på. Det som inte är så bra är att jag bytt hjulen till typ sådana på inlines, så stolen kan rulla ifrån bordet alldeles för lätt i bland.
Bordet är en sån där sjukt billigt från Ikea med sjukt billiga Ikea-ben (Linnmon kan det vara).
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

fauh

Inlägg av fauh »

Knaperstekt skrev:Eftersom jag är inträngd så har jag datorn och PS4 bakom mig sitter jag i min gamingstol. Typ en sån här: http://akracingeurope.eu/
Det som ÄR bra är svankstöd och höjbara armstöd, det hjälper en del att sitta rakt och att kunna ha armbågarna på. Det som inte är så bra är att jag bytt hjulen till typ sådana på inlines, så stolen kan rulla ifrån bordet alldeles för lätt i bland.
Bordet är en sån där sjukt billigt från Ikea med sjukt billiga Ikea-ben (Linnmon kan det vara).
varför inlines-hjul?

Keibo

Inlägg av Keibo »

Gissar för att plasthjulen repar golvet

Skriv svar