Vallejo Primer

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Vallejo Primer

Inlägg av Lottomannen »

¡Hola

Vallejo har en typ av primer som kan appliceras med airbrush och (som blir aktuellt för mig) pensel. De finns i ett gäng olika färger:
http://www.figurspel.se/kategori/figurs ... ejo/primer

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag är lite trött på att prima vit med sprayburk. Tycker inte att jag kommer åt över allt, och när man skall måla gult över så är det ett elände om man har missat någonstans. Eller så drar man på för mycket och kladdar igen detaljerna. Army Painters sprej skall vi inte tala om, den misslyckades jag fatalt med. Den är dessutom ett helvete att få bort.

Så: Åsikter?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Elevatorlake »

Jag använder de med airbrush, har inte provat med pensel annat än att bättra på lite på ställen där airbrushen inte kommer åt. Finns den för penselmålning också? Att använda den för airbrush med pensel vet jag inte hur det funkar, den måste vara tunn för det?

Jag tycker inte den fäster lika bra som gws sprayer utan det går att skrapa loss den med nageln så man får vara lite försiktig med modellerna innan man lagt på varnish. Kanske går det att komma åt med en plastprimer innan men jag har inte provat det.

Vilken färg du använder bestäms väl mest av vad du ska måla över den och hur bra den färgen täcker. Jag målar mycket blått och börjar med en mörkblå och sedan upp till ljusare och jag har inte märkt någon skillnad på slutresultatet om jag använder svart eller ljusgrå primer.

Ska du penselmåla gult har du bättre tålamod än mig :) Då är du väl nästan tvungen att lägga en brun grund innan det gula? Att få gult jämnt över vitt har jag aldrig lyckats med pensel, inte på några större ytor i alla fall.

Håller med om army painter, tycker det kommer för mycket ur sprayen men det sitter ju som berget.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Katarsis »

Elevatorlake skrev:Jag tycker inte den fäster lika bra som gws sprayer utan det går att skrapa loss den med nageln så man får vara lite försiktig med modellerna innan man lagt på varnish. Kanske går det att komma åt med en plastprimer innan men jag har inte provat det.
De säger att man skall vänta typ 24h innan primern fäst sig till 100%, men även efter det så håller jag med dig.

Jag tycker faktiskt att GWs nya vita spray är riktigt bra, nästan lika bra som den svarta (som är marknadsledande imo).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vallejo Primer

Inlägg av DHettNeck »

Jag har helt gett upp på något annat än GWs spray. Den är otroligt mycket bättre än vad jag har lyckats uppnå med airbrushen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Vallejo Primer

Inlägg av leidstedt »

Jag håller med föregående talare. Jag använder svart spray och sedan vit spray med 45 grader. Då får man en pre shade.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Lottomannen »

Hrmph, det var ju inte de svar jag ville ha :D Men det är ju bra att veta.

Penselmåla gult handlar i mitt fall om att spä ut färgen rejält med flow enhancer (inte vatten), måla på brun eller vit botten och lägga en massa lager.
Och att inte försöka "bättra på" områden innan de torkat. Det är mitt största problem. Det slutar alltid med att den halvtorkade färgen bygger upp skrovliga lager, och efter ett par omgångar så ser det ut som skit.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Ismeno »

Mr.Surfacer.
Finns inget bättre. Punkt.
http://www.super-hobby.se/szukaj.php


Sent from my iPhone using Tapatalk

Molgorain
Inlägg: 165
Blev medlem: 08 dec 2009, 18:10

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Molgorain »

Använder vallejo svarta, vita och grå primer och aldrig upplevt att färgen släppt.
Förutom på forgeworld oljiga resin, som varit dåligt tvättad.
Men å andra sidan så grundmålar jag och sedan får det stå minst 24h.
Det beror mest på hur jag får till tiderna att hinna måla.

Lägger man sedan på en varnish så är det inga problem.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Lottomannen »

Tilläggsfråga:

Jag har lite flaskor av vallejo-typ. Någon som vet var man kan få tag i glas- eller rostfria kulor att lägga i för att blanda färgen när den stått ett tag?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Molgorain
Inlägg: 165
Blev medlem: 08 dec 2009, 18:10

Re: Vallejo Primer

Inlägg av Molgorain »

Stålkulor via ebay fungerar bra. Kostar inte speciellt mkt.

Skriv svar