Måla svart på MK2 Crusader?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av John_F »

Jag har alltid haft svårt att måla svart och nu ska inte mindre än 30 st MK2 konverteras till DeathWatch och målas svarta. Vad skulle ni rekomendera? Edge highligts eller drybrush? Jag har tyvärr ingen arirbrush. Hur gör ni när ni målar svart?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av Nurgle »

Jag snodde från watchingpaintdrys tutorial om Legion of the damned och drybrushade dark reaper resp thunderhawk blue. Den mörkare rätt hårt, den ljusare betydligt lättare. Sen om man vill - svart wash på det efter den mörka men före den ljusa.

Sen nån ljusare grå för målad edge highlight. Har kört den på Culexus och terräng - tycker det funkar bra.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av Jesper77 »

Personligen kör jag edge highlight när jag målar svarta power armours. Detta är av två anledningar, dels gillar jag effekten och sedan tycker jag personligen det är svårt att få ett lika och bra resultat med Drybrush. Kanske är det för att jag inte är så bra på det :/

Lontt
Inlägg: 145
Blev medlem: 18 feb 2010, 22:49

Re: Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av Lontt »

Edge highlight funkar absolut, tycker man får lite bättre djup om man drybrushar upp det med en riktigt mörk grå först. Alltså typ svart->2/3svart och 1/3 grå -> grå edge

Tittar man på ett klädesplagg eller dyl som är en matt svart färg är det alltid nyanser av grått. Vill man ha glansig svart å andra sidan och man inte är gud på wetblending är det nog bäst att gå för en glansig svart färg och lämna det där.

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av John_F »

Lontt skrev:Edge highlight funkar absolut, tycker man får lite bättre djup om man drybrushar upp det med en riktigt mörk grå först. Alltså typ svart->2/3svart och 1/3 grå -> grå edge

Tittar man på ett klädesplagg eller dyl som är en matt svart färg är det alltid nyanser av grått. Vill man ha glansig svart å andra sidan och man inte är gud på wetblending är det nog bäst att gå för en glansig svart färg och lämna det där.
Jepp, har testat några modeller med denna teknik oxh jag tycker det blir bästa. Speciellt viktigt att lägga på en off-black bas, så man kan få lite djup och höjd i modellen!

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Måla svart på MK2 Crusader?

Inlägg av Jesper77 »

Tänkte på en annan sak när du ändå ska måla svart. Jag fick tipset att blanda i lite mörkgrå i den svarta basfärgen för att få ett "djup" i den svarta färgen. Är själv helnöjd med hur det blev till min RG armé. Med lite grå menas också lite. 1/8 - 1/10 del grå resten svart.

Skriv svar