Tips för att måla Space Marines

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Knaperstekt »

Hej!

Jag var ju tvungen att skaffa mig några Horus Heresy-figurer nu när GW släppte dom. Så himla snygga. :)

Dock efter mina första trevande försök så märks det tydligt att jag inte målat marines på 20 år, så jag tänkte höra om det finns några bra "Do's and Dont's". Mest rörande highlight och shading, men allt som ni som målat hundratals av SM's kan komma på är till hjälp. :)

Tack på förhand!
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Elevatorlake »

Välj ett chapter som är lätt att måla :)

T.ex. är ju gult notoriskt svårt att få bra, framförallt med pensel, så du bör vara väldigt entusiastisk om du ska köra imperial fists. Själv kör jag ultramarines och de är tacksamma eftersom blått täcker så bra. Ska du spela så är det ju också bra att kolla lite på reglerna och spelstilen för olika chapters så du tycker de är roliga att spela med också.

Generellt är det väl bra att titta runt lite först på olika sätt att måla sitt chapter och bestämma sig för färgschema, färger, hur detaljerat du vill måla osv innan man sätter igång så man inte ångrar sig halvvägs igenom. Google is your friend och det finns hur många tutorials som helst på olika forum och youtube med olika tekniker.

Games workshops egen youtubekanal, warhammer tv, har faktiskt bra tutorials för nybörjare och mellansvårighet om hur man målar space marines (och mycket annat).

https://youtu.be/e7XPpxvox5U


Här finns en från bloggen taleofpainters som jag personligen gillar och de har ganska många tutorials för olika saker, en del olika chapters också. Nedan är ultramarines igen. Den är lite mer ambitiös som du ser på listan med färger och antalet steg men du behöver ju inte göra alla.

http://taleofpainters.blogspot.se/2015/ ... es-as.html
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 18 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av NilssonHarHund »

Gw har numera en bra YouTubekanal med målningstips, Warhammer tv. Beroende på vilket chapter du tänkt blir det så klart olika, men de generella principerna stämmer. Nedan en länk till en Ultramarine, men de har guider för White scars, Deathwatch (eller annat svart), blood angels med flera.

https://youtu.be/_odi1c7ErCg

Edit: meh, too slow

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Elevatorlake »

Ska du köra horus heresy kan det ju också vara bra att tänka på att då fanns det bara 18 legioner och inte tusentals chapters som det finns i 40k. Jag tror knappast någon kommer vägra spela med dig för att du målat de som en legion som inte fanns men det finns ju transfer sheets, upgrade packs etc. från forgeworld till de olika legionerna vilket gör det mycket lättare att få det att se ännu bättre ut.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Knaperstekt »

Snabba svar! Mycket uppskattat.

Jag har kollat en del på Warhammer TV. Mycket bra! Men just när det kom till Space Marines fann jag att det är så jäkla mycket plana ytor. Jag tycker det är svårt att få till det snyggt. Nedre delen av benen till exempel.

Jag valde att måla min första gubbe som Word Bearer, eftersom jag håller på att läsa First Heretic, Aurelian och Betrayer-böckerna. Kanske blir squaden rent av 10 olika chapters för att se vad som var roligast att måla :)

Jag knökade ju givetvis på allt på gubben direkt, armar, backpack, granater osv. Skulle jag målat allt individuellt först och sätta ihop sen? Har gjort lite blandat med olika gubbar innan.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Elevatorlake »

Knaperstekt skrev:Snabba svar! Mycket uppskattat.

Jag har kollat en del på Warhammer TV. Mycket bra! Men just när det kom till Space Marines fann jag att det är så jäkla mycket plana ytor. Jag tycker det är svårt att få till det snyggt. Nedre delen av benen till exempel.

Jag valde att måla min första gubbe som Word Bearer, eftersom jag håller på att läsa First Heretic, Aurelian och Betrayer-böckerna. Kanske blir squaden rent av 10 olika chapters för att se vad som var roligast att måla :)

Jag knökade ju givetvis på allt på gubben direkt, armar, backpack, granater osv. Skulle jag målat allt individuellt först och sätta ihop sen? Har gjort lite blandat med olika gubbar innan.
Det är just de plana ytorna som är utmaningen och charmen med space marines :)

Det traditionella sättet att måla är ju med så kallade edge highlights och då spelar ytorna ingen roll, du highlightar ändå bara kanterna vilket visuellt bryter upp ytorna och drar blicken till kanterna istället ändå. Själv kör jag area highlights men då är det nästan ett måste att ha en airbrush.

Det där med att limma ihop eller inte innan man målar är tudelat och beror på vilken nivå du tänkt dig på modellerna. Det är naturligtvis lättare att komma åt om du inte limmar ihop hela modellen direkt utan vissa delar separat. Å andra sidan är det oftast så att de ställen som är svåra att komma åt inte heller syns speciellt bra, ofta är de ju skymda, så är det "bara" för tabletop spelar det inte jättestor roll om man målar jättenoga där eller inte.

Själv brukar jag limma ihop allt utom backpack och vapen när jag målar marines. Det som är lite knepigt är att spraya grundfärgen så det täcker ordentligt på torson runt axelskydden men jag kör airbrush så då är det enklare. Därför kan det också vara värt att inte limma på axelskydden förrän efter du lagt grundfärgen. Annars går det ju att bara lägga på lite svart (eller vilken grundfärg du nu kör) med pensel efter att du sprayat modellerna.

First heretic är en av mina absoluta favoriter av hh-böckerna och den var väldigt nära att få mig att köra word bearers. Nu blev det ärkefienden ultramarines istället :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Röde »

Spana gärna i min "Rödes tråd" från sidan (44) 47. Jag målar också Word Bearers men har ex. valt lite andra nyanser än de som kanske är vanligast att lägga högdagrar med mm. Har också insett efter First Heretic att jag måste måla Marines med svarta hjälmar och blanda upp de färdiga med.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Tips för att måla Space Marines

Inlägg av Knaperstekt »

Mycket bra tips! Allt är välkommet.
Jag tackar och bockar, och nu ska jag kolla Röde's tråd :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Skriv svar