Knaperstekt skrev:Snabba svar! Mycket uppskattat.
Jag har kollat en del på Warhammer TV. Mycket bra! Men just när det kom till Space Marines fann jag att det är så jäkla mycket plana ytor. Jag tycker det är svårt att få till det snyggt. Nedre delen av benen till exempel.
Jag valde att måla min första gubbe som Word Bearer, eftersom jag håller på att läsa First Heretic, Aurelian och Betrayer-böckerna. Kanske blir squaden rent av 10 olika chapters för att se vad som var roligast att måla
Jag knökade ju givetvis på allt på gubben direkt, armar, backpack, granater osv. Skulle jag målat allt individuellt först och sätta ihop sen? Har gjort lite blandat med olika gubbar innan.
Det är just de plana ytorna som är utmaningen och charmen med space marines
Det traditionella sättet att måla är ju med så kallade edge highlights och då spelar ytorna ingen roll, du highlightar ändå bara kanterna vilket visuellt bryter upp ytorna och drar blicken till kanterna istället ändå. Själv kör jag area highlights men då är det nästan ett måste att ha en airbrush.
Det där med att limma ihop eller inte innan man målar är tudelat och beror på vilken nivå du tänkt dig på modellerna. Det är naturligtvis lättare att komma åt om du inte limmar ihop hela modellen direkt utan vissa delar separat. Å andra sidan är det oftast så att de ställen som är svåra att komma åt inte heller syns speciellt bra, ofta är de ju skymda, så är det "bara" för tabletop spelar det inte jättestor roll om man målar jättenoga där eller inte.
Själv brukar jag limma ihop allt utom backpack och vapen när jag målar marines. Det som är lite knepigt är att spraya grundfärgen så det täcker ordentligt på torson runt axelskydden men jag kör airbrush så då är det enklare. Därför kan det också vara värt att inte limma på axelskydden förrän efter du lagt grundfärgen. Annars går det ju att bara lägga på lite svart (eller vilken grundfärg du nu kör) med pensel efter att du sprayat modellerna.
First heretic är en av mina absoluta favoriter av hh-böckerna och den var väldigt nära att få mig att köra word bearers. Nu blev det ärkefienden ultramarines istället