Klarlack: torktid, ojämnheter

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Klarlack: torktid, ojämnheter

Inlägg av Olof »

Tjena,

håller på med ett vädringsprojekt och vill använda klarlack. Den jag har anger torktid på 12 timmar. På tok för länge för den här damparen! Vad har ni för erfarenheter? Är det bara att vänta snällt eller finns det klarlack med kortare torktid.

När jag sprayade klarlacken blev ytan först bucklig och ojämn men när jag sprayade mer så blev den slät men då såg det ut som om det var ganska mycket lack på ytan. Brukar ytan bli så eller slätar den ut sig efter torkning? Sprayar jag för mycket?

En tredje grej var att lacken ansamlades i droppar på två ställen under tanken. Inte bra! Brukar det bli så eller var det, återigen, för mycket lack?

Använder Liqutex professional som jag tror är gjort för konstnärer.

/Olof
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Klarlack: torktid, ojämnheter

Inlägg av Ismeno »

Olof skrev:Tjena,

håller på med ett vädringsprojekt och vill använda klarlack. Den jag har anger torktid på 12 timmar. På tok för länge för den här damparen! Vad har ni för erfarenheter? Är det bara att vänta snällt eller finns det klarlack med kortare torktid.

När jag sprayade klarlacken blev ytan först bucklig och ojämn men när jag sprayade mer så blev den slät men då såg det ut som om det var ganska mycket lack på ytan. Brukar ytan bli så eller slätar den ut sig efter torkning? Sprayar jag för mycket?

En tredje grej var att lacken ansamlades i droppar på två ställen under tanken. Inte bra! Brukar det bli så eller var det, återigen, för mycket lack?

Använder Liqutex professional som jag tror är gjort för konstnärer.

/Olof
Oj, det låter som du använt alldeles för mycket lack! Det ska definitivt inte pöla sig, bli buckligt etc. Sedan undrar jag varför du använde just den lacken? Det finns blanklack specifikt designad för modellbygge-mycket bättre. Mr.Gunze, Tamiya, Vallejo etc funkar alla fint.

Att ta bort misslyckad lackning innebär att strippa hela modellen på färg är jag rädd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Klarlack: torktid, ojämnheter

Inlägg av Olof »

Tack för ditt svar! Det blev en ojämn yta redan efter ett tunt lager. Som att lacken var lite seg, om du förstår vad jag menar.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Klarlack: torktid, ojämnheter

Inlägg av Ismeno »

I see, låter som om lacken var skräp då tyvärr. Ledsen, men det är total färgsanering som gäller, eller se det som olycksfall i arbetet och gå vidare.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar