investera i nya färger ...

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
paintner

investera i nya färger ...

Inlägg av paintner »

... då mina GW färger tycks ha torkat ut.

märkte nu när jag började måla att mina GW färger har torkat. hade glömt ställa många av dem upp och ner när jag förvarade dem, vilket påstås hjälpa livslängden en del.

så nu funderar jag på vilka färger jag ska investera i när jag köper nya.

jag har rätt mycket vallejo färger som det är, både GAME COLORS och MODEL COLORS och jag gillar dem personligen.

har även lite P3 färger som jag tycker är väldigt trevliga men är lite ovan att måla med dem då de håller sig blöta längre, i mitt tycke, än de andra färgerna jag testat.

tips/förslag?

även vart man kan införskaffa dem till ett billigt pris vore trevligt.

och kan undestryka direkt att GW är inte ett alternativ längre. inte första gången mina GW färger i de 'nya' svarta flippsen torkar ELLER i de gamla skruvkorkarna torkar ut. det är inte roligt längre =p

all hail för deras foundation och washes däremot =)

++ edit ++
undrar även efter matt coat spray. märken osv. erfarenheter. kommer behöva det för att 'seala' mina gubbs inom en snar framtid.

/ paintner
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Snot

Re: investera i nya färger ...

Inlägg av Snot »

Jag har kört vallejo sen dom gick att köpa, håller längre än gw's och förutom foundation så täcker vallejofärgerna rätt mycket bättre.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag kommer köra så fort alla mina GW färger ruttnat eller i allafall på nästa arme:

GW foundation
GW wash
Valejo färger
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

paintner

Inlägg av paintner »

förslag om vart man kan få fatt på billigaste vallejo-färgerna styckvis då? =)
lutar åt dem för min del med då det är de färgerna jag använder mest trots allt just nu.

för min del blir det nog dock model colors då jag gillar de mer 'naturliga' färgerna den rangen håller.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Nackdelen med Model Color är att de skavs betydligt mycket lättare än Game Color...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

paintner

Inlägg av paintner »

Serpent skrev:Nackdelen med Model Color är att de skavs betydligt mycket lättare än Game Color...
ett matt coat hjälper inte mot detta tror du?

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

Är det någon här som har testat Reapers färger? De använder samma typ av flaskor som Vallejo. Och flaskorna är största anledningen till att jag föredrar Vallejo framför GW.
/Peter Welzien

paintner

Inlägg av paintner »

jag tycker vallejos flaskor både är bra och dåliga.

bra för att man kan få ut en droppe och man behöver sällan mer än så. och det sluter tätt bra.

nackdelen är att om det väl börjat komma ut färg runt om och in i korken så sluter den inte riktigt tätt och har en tendens att sippra ut =/

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

paintner skrev:nackdelen är att om det väl börjat komma ut färg runt om och in i korken så sluter den inte riktigt tätt och har en tendens att sippra ut =/
När det händer brukar jag skölja ren korken och den löstagbara pipen samt torka av eventuell färg vid toppen av burken.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Papa D skrev:Jag kommer köra så fort alla mina GW färger ruttnat eller i allafall på nästa arme:

GW foundation
GW wash
Valejo färger
Exakt så med förtydligandet Game Color skulle jag råda alla, nybörjare som experter, att gradvis byta till.
De enda av GWs färger som är "bättre" än Vallejos är metallerna och det bara för att de är annorlunda, inte egentligen bättre.

Skriv svar