Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Ztokke
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 jan 2016, 03:20

Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Ztokke »

Hej, jag är ny på forumet och har hållit på till och från med min Tau armé sedan de först kom. I och med nya codexen fick jag lite nytändning och har satt igång i stor skala för att få klart mina kära rymd-kommunister. En sak som stör skiten ur mig är introduktionen av DS8-tornen. Förstå mig rätt, det är ett fantastiskt välkommet tillägg med då dessa inte säljs separat utan endast i Strike/Breacher-teams så står man ju där lite med skägget i brevlådan när man redan har 48 målade Fire Warriors och inte har lust att köpa på sig ännu fler bara för att få tag på dessa torn.

Så jag bestämde mig för att bygga egna och tänkte kolla vad övriga Tau-spelare har hittat på för att kunna runt detta prekära problem. Jag letade länge för att hitta den perfekta kroppen till detta bygge och landade tillslut i att skyddskorken ifrån en Powerade-flaska passar perfekt, även om estetiken inte är 100% Tau. Men här följer iallafall min guide:

Bits:
  • 1st Tau Drone
    1-2st Missile Pods
    1st 40mm bas
Verktyg:
  • Skalpell
    Plastlim
    Fil eller sandpapper
Material:
  • 1st Tandpetare eller en pinne ifrån en flygbas (den kortaste av dem)
    1st Skyddskork ifrån en Powerade (sportdryck) flaska
    Lite Greenstuff
Image
Steg 1:
  • Börja med att göra hål i basen. Om du använder en tandpetare måste du vara försiktig och bara göra ett litet hål. Har du en sån genomskinlig rakare så kan du göra hålet lite större.
    Sandpappra eller fila sedan på korkens undersida så att den delen du ska limma emot basen blir så platt som möjligt. Använder du den genomskinliga pinnen så får du vara försiktig för den passar perfekt till höjden på korken.
    Gör sedan ett litet mål i ovansidan på korken med en skalpell eller ett litet borr, hålet ska vara precis så stort som hålet i undersidan på din Drone.
Image
Steg 2:
  • För in tandpetaren i hålet i korken och klipp av den undre delen av tandpetaren.
    Ta fram din Gundrone och vänd den med utblåset framåt och slippa sedan ner "baksidan" så att du får en rak yta för att fästa din Misslepod. Vill man få en mer uppåtriktad vinkel på missilerna ska slippar man ner mer av dronen, eller kanske tom skär ut en del, men jag nöjde mig med att slippa lite.
    Skär sedan av den delen av Missilepoden som i vanliga fall ska fästa i din Crisis Suit så att även denna blir helt slät. Om man har magneter kan detta vara ett perfekt ställe att fästa dem så att du kan byta mellan en enkel missilepod och ett Smart Missile System. Om du inte vill magnetisera så limmar du fast din Missilepod på Dronen som på bilden.
    Ta sedan fram lite Greenstuff och fyll ut utblåset så att det istället blir en helt slätt yta.
Image
Image
Image
Steg 3:
  • Limma ihop korken med basen. Börja med att sätta lim på undersidan av korken, sen på pinnen både där den fäster i korken samt där den fäster i basen. Limma INTE fast dronen nu. Passa även på att basa plattan med sand och spraya sedan med grundfärg (då korken är väldigt glatt så behövs det spray för att färgen ska fastna ordentligt). Jag märkte att det var bättre att inte klippa av den övre delen av tandpetaren innan man målar, för du har man något att hålla i.
Image
Image
Steg 4:
  • Måla sedan kroppen och dronen för sig i ditt Sept-tema.
    När du är nöjd med målningen och målat alla detaler på undersidan av dronen kan du klippa av tandpetaren ungefär 3mm över korken så att den lilla delen som blir kvar får plats i dronen. Limma dronen på kroppen och avsluta jobbet med några transfers, sept-markings och eventuellt battledamage samt flock.
Image
Image
Image

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Naz87 »

Tycker den blev superbra! Mycket lik originalet så WYSIWYG är verkligen inga problem

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Röde »

Alla tiders.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ztokke
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 jan 2016, 03:20

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Ztokke »

Tack för feedbacken! Jag tänkte också att man enkelt bara limmar/magnetar på en misslepod till för att köra Smart Missle System.

zenitslav
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 mar 2016, 01:22

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av zenitslav »

såhär löste jag min ds8 situation, iaf en av dom :)

Bild

Ztokke
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 jan 2016, 03:20

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Ztokke »

zenitslav skrev:såhär löste jag min ds8 situation, iaf en av dom :)
Kul lösning! Vad är det för en figur?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Katarsis »

Malus Darkblades Cold One.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Draaz
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 aug 2011, 22:22

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Draaz »

Välkommen till forumet Ztokke! :D

Du får haka på lite turneringar snart =) Har du kommit upp i 1500 målat ännu?

Dina turrets blev sketballa =D

//Rickard

Ztokke
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 jan 2016, 03:20

Re: Bygga egna DS8 tactical Support Turrets till Tau

Inlägg av Ztokke »

Draaz skrev:Välkommen till forumet Ztokke! :D

Du får haka på lite turneringar snart =) Har du kommit upp i 1500 målat ännu?

Dina turrets blev sketballa =D

//Rickard
Tack tack!

Jag har ju gått lite bärserk på investeringarna på senaste. Köpt en Ghostkeel, ännu en Hammerhead, samt troligtvis en Riptide. Så det är mycket att måla =)

Skriv svar