Purity seal blir mjölkig

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Elevatorlake »

Vad är det jag gör för fel när purity seal bildar en mjölkvit hinna istället för att bli helt genomskinlig? Pga lukten brukar jag få spraya ute, kan det ha något med luftfuktigheten att göra?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Jesper77 »

De är väldigt känsliga för temperatur och luftfuktighet. Låter som om det skulle kunna vara något sådant. Prova håll dig "inne" som i ett garage etc. Jag har en stor inglasad balkong och glömde en gång att ena fönsterglaset stått öppnar och det var fuktigt i luften när jag sprayade. Resultatet blev något liknande det du beskriver.
Senast redigerad av 1 Jesper77, redigerad totalt 23 gånger.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Elevatorlake »

Går det att rädda på något sätt nä den gjort det? Jag provade att måla på lite gloss varnish och den blev lite bättre men inte bra.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Jesper77 »

Beror på hur långt du vill gå? Du kan, om du har en plastfigur, strippa figuren totalt med bromsvätska 24h. Annars är det tyvärr svårt att få bort med bra resultat. Har för mig att du redan gjort det dom rekommenderar, annan varnish ovanpå.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Elevatorlake »

Jesper77 skrev:Beror på hur långt du vill gå? Du kan, om du har en plastfigur, strippa figuren totalt med bromsvätska 24h. Annars är det tyvärr svårt att få bort med bra resultat. Har för mig att du redan gjort det dom rekommenderar, annan varnish ovanpå.
Håller på med sista grejerna inför fanatic till helgen så det är för ont om tid för att ta bort och börja om, det får jag göra efter helgen istället. Tack för tipsen!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Iambroborn »

Kollar du in min målarblogg så fanns det en länk där någonstans som någon postade när jag hade samma problem med min solitär

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Ismeno »

Vallejolack suger, GW-lack suger också. Finns mycket bättre (och billigare) produkter. Jag använder Hagmans matt klarlack. Finns på Biltema. Blir alltid bra resultat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Grudge »

Funkar den där Biltema-lacken ovanpå vanlig akrylatfärg också, tro?

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av frigobben »

Ismeno skrev:Vallejolack suger, GW-lack suger också. Finns mycket bättre (och billigare) produkter. Jag använder Hagmans matt klarlack. Finns på Biltema. Blir alltid bra resultat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är också väldigt missnöjd med både GW och vallejos matta lacker., just pga det mjölkvita. Tycker inte ens vallejos blir tillräckligt matt. Kanske får prova hagmans. Skulle vara gött med något att köra i airbrushen dock, så att man kan vara inomhus. Någon som provat något sådant?

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Purity seal blir mjölkig

Inlägg av Ismeno »

Grudge skrev:Funkar den där Biltema-lacken ovanpå vanlig akrylatfärg också, tro?
Det gör den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar