Ta bort färg från plast - Vad nu?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Pipkin »

På maskinen jag kör med så kan man välja att köra med eller utan värme, och kör jag t-röd så brukar jag ha den av.
Kör jag med vatten (för att ta bort olja från resin modeller eller göra rent penslar) så brukar jag ha den på.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Jesper77 »

Grymt bra tips!!! Är det något du märkt att maskinen har problem med? Som tjockt målade modeller? Modeller med Varnish etc? Blev jättesugen men undrar lite vad begränsningarna är så man inte blir besviken.

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Pipkin »

PVA lim har den problem med, alltså att få bort flock från baser. (Även med t-röd).
Djupt intorkad färg i penslar om man rengör med vatten kan vara svårt också.
Sen undviker jag att köra resinmodeller i t-röd efter ett litet missöde med en BFG båt (det gick bra med dom fem första och den sjätte bara smälte ihop...).

Annars brukar den koka bort allt, varnish har inte varit något problem hittills, och är färgen väldigt tjock så kan det vara bra att lägga ett litet snitt i färgen för att låta t-röden tränga in ordentligt.
En tandborste som du inte är rädd om kan vara bra att ha också att borsta av modellerna med då färgen ibland lägger sig som ett löst skinn på modellen.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Jesper77 »

Blir att införskaffa sig inom kort.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av leidstedt »

Ja verkligen. Tack Pipkin för tips och instruktioner.

genocidest
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 apr 2014, 18:39

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av genocidest »

Pipkin skrev:På maskinen jag kör med så kan man välja att köra med eller utan värme, och kör jag t-röd så brukar jag ha den av.
Kör jag med vatten (för att ta bort olja från resin modeller eller göra rent penslar) så brukar jag ha den på.
Jag fastnade för det du sa om att ultraljudstvätten gick att använda för att tvätta flottigt resin då jag precis tänkt sätta mig och börja gnugga några forgeworldmodeller för hand. Menar du att det bara skulle vara att slänga ned dom i badet och att dom sedan är redo för målning? Ursäkta om jag skapar rundgång men lät lite för bra för att vara sant.

Kan för övrigt flika in om det är av nytta för någon att ett t-rödsbad även kan få green stuff som inte är ordentligt fastlimmad att släppa från plast. Upptäckte det ganska nyligen när jag för första gången skulle strippa ett par cataphractii terminators som skulle få byta legion. Hade magnetiserat armarna och axelskydden med hjälp av green stuff och superlim och även skulpterat lite dekorativa detaljer av green stuff direkt på plasten. Alla magneter orkade sitta kvar tack vare superlimmet men den green stuff jag gjort detaljarbetet med samt det tunna lager som dolde magneterna i axelskydden gled av lika lätt som färgen.

Skriv svar