Hur skyddar ni era figurer.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Jesper77 »

Vilken seal är bäst att använda? Tycker det hela verkar vara en djungel och folk ger så spridda råd. Vissa varnar för GWs purity seal och andra rekommenderar den ovh detsamma gäller Army painter. Är också lite orolig för detta med frosting, är det vanligt förekommande? Finns det något man kan göra för att förebygga eller är det bara ren otur om der händer, dålig batch typ?

Det jag söker är ett skydd som inte glänser allt för mycket.

Drejan
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 aug 2014, 00:25

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Drejan »

Vallejo Matt Varnish fungerar fint för mig!

Bild

Blanda inte ut med något vatten, pensla på som det är i ett tunt lager. De enda gångerna det har gått dåligt har vatten varit inblandat.

Lite fukt för att få form på penseln skadar dock inte.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av DHettNeck »

Jag använder en akryl-lack från humbrol. Skyddar bra och syns inte när det är torkad.

GW-spray lack är verkligen inte bra, det blir glansigt och kladdigt, så så länge man inte är ute efter det (typ om man målar nurgle) ska man verkligen ta nån annan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Olof »

Jag gillar verkligen gws purity seal på både marines och nurgle. Den är verkligen sidenmatt och ger en verkligt trevlig lyster.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Ancalagon »

Jag använder nästan uteslutande Army painters Anti-Shine spray. Skakar länge och ordentligt och sprayar under fläkten inomhus för att undvika kyla.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Bronson »

Jag kör numera med Vallejo's Matt Varnish som en tidigare talare använder. Jag späder ut mitt och kör i Airbrushen. Syns inte för fem öre kan jag säga. Även att pensla den funkar bra men tar såklart mer tid. Tidigare har jag kört med GW's purity seal och den funkar 99/100 gånger riktigt bra. Men den kan balla ur och förstöra en modell.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av fredrik »

Jag kör vallejo blankspray följt av vallejo matt. Båda från vanlig sprayburk. Blanksprayen ger bäst skydd, och mattsprayen tonar ner det blanka och ger en fin finish. Har lackat bokstavligen tusentals figurer med dessa två produkter under massor med år, funkar alldeles utmärkt.

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Poet »

Köp plastgubbar, måla dem och ha en påse som transportväska till turneringar! Best of the best!

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Jesper77 »

Tackar för tipsen. Har just nu kommit över army painters matt varnish och lånat en GW purity seal. Kommer att testa dessa på vars en model och sedan jämföra resultaten. Har börjat fundera på vart jag ska vara för att applisera det hela. Vill vara ute men samtidigt verkar sprayerna väldigt känsliga för temperaturer och fuktighet. Är det kanske bättre att göra det inomhus?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Hur skyddar ni era figurer.

Inlägg av Nurgle »

Poet skrev:Köp plastgubbar, måla dem och ha en påse som transportväska till turneringar! Best of the best!
Epic winning :)

Skriv svar