Lösgöra del från superlim.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jesper77

Lösgöra del från superlim.

Inlägg av Jesper77 »

Satte för ett tag sedan ihop en IK castigator från FW. Gjorde dock misstaget att limma ihop kroppen och midjan. Inser nu i efterhand att den hade ju varit 100ggr smidigare att transportera om jag låtit bli att limma ihop dessa delar. Nu undrar jag om det finns några bra metoder att lösgöra superlim eller är det kontrollerad råstyrka som gäller? Någon som har något tips man kan prova på innan man ger sig in på det äventyret?

Ohman

Re: Lösgöra del från superlim.

Inlägg av Ohman »

jag lät några chaos warriors ligga i isopropanol i en vecka eller två, då började superlimmat lösas upp så man nätt kunde bända av delarna som var limmade.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det finns kommersiella superlimsborttagare, men jag vill minnas att alla bygger på att borttagningsmedlet skall komma i fysisk kontakt med superlimmet, vilket kan vara lite svårt om det t.ex. är en konvex yta som är limmad i en konkav urgröpning.
Det enklaste du kan testa är att lägga modellen i frysen över natten för att göra superlimmet skörare, men det är fortfarande en hel del råstyrka som behövs om det handlar om större limytor.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jesper77

Inlägg av Jesper77 »

Frysen funka perfekt :)

Skriv svar