forma ben

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Gutmann

forma ben

Inlägg av Gutmann »

tips på hur man formar den gråa plasten i gws modeller, tex om jag vill ha en vanlig infanterist att sitta på en mount eller bike hur mjukar jag upp plasten så det går att forma runt det den ska sitta på?

Användarvisningsbild
Flogger

Re: forma ben

Inlägg av Flogger »

Värmepistol, var försiktig så du inte smälter den bara :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Jonke

Inlägg av Jonke »

Borde gå med en vanlig hårtork eller hett vatten. Beror väl på hur tjocka grejer du vill böja.

xedric

Inlägg av xedric »

Såga av benet i knäleden, tälja bort lite plast, pinna i ny vinkel, GSa ny knäled

Nora

Inlägg av Nora »

Ett sätt som går ganska snabbt är att använda en lödkolv och då på insidan av vinkel du vill böja till, i detta fallet knävecket. Kan behövas fixas till med lite putty.

Gutmann

Inlägg av Gutmann »

tack för tipsen, ska börja opperera dom små liven efter flytt

Fenris

Inlägg av Fenris »

Gör som eldar gör med wraithbone: Sjung och spela, så växer det :P
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Enkelt är oftast att doppa det du vill böja i hett/nästan sjudande vatten. Det fungerar dock bäst med lite tunnare grejor..

Laughing God

Inlägg av Laughing God »

Hoppas det är ok Gutmann att jag lånar lite. Är också inne på att försöka böja plast. Tänkte nämligen böja till två par plastvingar från en flamespyre phoenix till en Deamon Prince of Tzeentch. Ni som kan detta och har provat, är det svårare än att böja upphettat resin eller blir det lika lätt att böja efter tex lite ånga från kokande vatten som jag gjort med resin?
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Plast är svårare att böja än resin, helt klart. Nackdelen med att försöka böja plast är att plasten inte är en uniform massa, utan olika delar av plasten kan krympa eller expandera olika vid upphettning. Man får på det stora helva vara lite mer försiktig när man skall böja plast, lång exponering av lite lägre värme är att fördra än att försöka hetta upp allt snabbt. I övrigt så funkar det vanligtvis med de tipsen som getts här i tråden: varmluftspistol, hett vatten, och liknande.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar