Renovera massa gamla modeller..

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
nengstrm

Renovera massa gamla modeller..

Inlägg av nengstrm »

Jag hittade alla mina gamla High Elves i källarn igår och tänkte, de här ska jag måla upp igen. Är säkert 150+ modeller där 95% är i metal. Jag kan använda mig av bromsolja på de få plastmodellerna, dock tycker jag att det ger för dålig effekt på metal (man kan ju använda sig av lite "aggresivare" medel då de är av metal).

Hur gör man bäst rent 150 metalmodeller? Ska jag göra ett stort acetonbad där de kan ligga å grejja i? Att göra rent en och en känns ruskigt segt..

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Renovera massa gamla modeller..

Inlägg av Flogger »

Fyll en balja med aceton och släng i allting. Vänta någon dag, sedan skrubba dem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Flogger skrev:Fyll en balja med aceton och släng i allting. Vänta någon dag, sedan skrubba dem.
+1

Använd hård tandborste eller rotfruktsborste för skrubbandet.

nengstrm

Inlägg av nengstrm »

Okok,

Har en stor J*vla glasburk på kanske 5-7L funderar att fylla den med allt :) Har en nagelborste till min bromsolja, rekommenderar ni att jag införskaffar nåt grövre?

/N

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

T-röd och elektrisk tandborste har funkat fint för mig :)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

nengstrm

Inlägg av nengstrm »

Frugan hade snott min jätteburk och hittade inte min aceton :)

Så det blev en liten glasburk med t-röd, hur länge ska de ligga där å mysa? Tar T-röd bort superlimmet också?

nengstrm

Inlägg av nengstrm »

Finns det något lösningsmedel/färgborttagare som är riktigt elakt?
Stog igår kväll och skrubbade lite modeller men alla går inte bort och det tar en stund per modell att få de helt rena.

Och tid är det jag har absolut minst av :)

Vad är elakare än acteon/t-röd? Nåt som verkligen våldför sig sönder på färgen så man bara plockar upp rena fina metall modeller?

/N

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Cellulosaförtunning är ganska nasty.
Tänk på att sprayad primer alltid är lite svårare att få bort än penselmålad färg. Men det är vanligtvis inte heller nödvändigt att få bort primern helt eftersom den brukar lägga sig ganska tunt och inte förstöra detaljer eller ytor.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

nengstrm

Inlägg av nengstrm »

Det är snarare penslade färgen som jag har problem med, spec i mindre skåror som ansikte/utsmycknings detaljer etc.

De modellerna som bara är primade går riktigt snabbt att borsta rent.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det är typ inga saker som man kan köpa i butik som löser upp färgen så bra som du vill är jag rädd. Allt som har tagits upp här i tråden luckrar upp färgen och framför allt lossar den från modellen. Det som sedan är kvar i skåror och liknande sitter fast p.g.a. friktion och det går typ bara att få bort med större friktion, t.ex. en tandborste.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar