hur behandlar man Finecast?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Jag satte mig precis med min första finecast-figur och det första som slår mig är hur skört materialet känns. Är det bara jag? Om någon annan upplevt detta, har ni efterbehandlat figuren på något sätt för att härda materialet eller så?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno

Re: hur behandlar man Finecast?

Inlägg av Ismeno »

Nu var det länge sedan och jag kanske hade otur, men de fc modeller jag köpte var riktigt skräp. Som du säger; bräckliga. Mina hade en massa fel i gjutningen oxå. Trodde GW hade gett upp på det där och gått hel-plast?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycker det är ett grymt material, så mycket mer tacksamt att jobba med än plast eller resin eller gudarna förbjude, metall...

Inte behandlat det på något sätt, packat upp, limmat ihop, målat, klart.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Anton

Inlägg av Anton »

Som alla material kräver det lite övning så att man får känsla för hur just det materialet beter sig när man filar, skrapar, skär eller sågar i det. Med det sagt så är det väldigt likt resin, fast mjukare och lättare. Det böjer sig. Det är bra när du tappar den i golvet eftersom den mer eller mindre studsar och klarar sig mycket bättre än metall eller resin. Det är dåligt när du vill konvertera på ett stort metallvapen på en Finecast-gubbe eftersom armen kanske böjer sig.

Mjukheten gör också att det är väldigt lätt att skrapa bort gjutlinjer. Det är bra egentligen, men lite farligt innan man är van. Sätt kniven och dra till som vanligt så är halva gubben borta.

Finecast är INTE skört, det är böjligt. Det spricker inte alls lika lätt som resin.

Den riktiga nackdelen är alla felgjutningar. Men det har blivit mycket bättre. GW:s kundtjänst är väldigt bra på att ersätta dåliga gubbar också, oftast utan att du behöver lämna tillbaka den defekta, och då tycker jag att det är helt ok. Jag fick en extra 400-kronorsgubbe en gång och det tog väl en halvtimme att rädda den felgjutna med greenstuff.

Jag har för övrigt gjort en mängd FC-gubbar, bland annat Commissars, Carnosaur, Kroxigors, Scar Veterans, Epidemius, Firebelly m.m.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

GW är duktiga på att sälja undermåliga figurer till överpriser och har till och med lyckats få folk att tro att det är så det ska vara.[SMIRKING FACE]

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Jag kan nog erkänna att jag mest blev nojjig när jag lagt 400 bagis på en dunder-eldare och bitarna nästan föll av kartan av sig själva. :o
Och ja, Flogger, allt material är bättre än det gamla tennet. :roll:

@Ismeno: du får gärna kalla mig Fanboi om det är vad du tycker, men "undermåliga"? Med väldigt få undantag tycker jag snarare att GW har de bästa figurerna. Och så länge de fortsätter att sälja kan det ju inte vara överpriser heller.. Eller?

Edit: rättat av Anton.
Senast redigerad av 1 L3go, redigerad totalt 26 gånger.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Anton

Inlägg av Anton »

L3go skrev:@Anton: du får gärna kalla mig Fanboi om det är vad du tycker, men "undermåliga"? Med väldigt få undantag tycker jag snarare att GW har de bästa figurerna. Och så länge de fortsätter att sälja kan det ju inte vara överpriser heller?
Känner mig grovt felciterad. :cry:

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Anton skrev:
L3go skrev:@Anton: du får gärna kalla mig Fanboi om det är vad du tycker, men "undermåliga"? Med väldigt få undantag tycker jag snarare att GW har de bästa figurerna. Och så länge de fortsätter att sälja kan det ju inte vara överpriser heller?
Känner mig grovt felciterad. :cry:
Oops. Sorry Anton. Ibland har jag otur när jag tänker. :oops:
Division 5.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

När kallade jag någon "fanboy"? Har spelat GW-spel sedan 1985 så om någon är fanboy är det väl jag! :D
En dålig/överprissatt produkt är just det. Jämför ex en Rhino med en lika dyr tankmodell i 1/35 och se vad man får för pengarna.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Ismeno skrev:När kallade jag någon "fanboy"? Har spelat GW-spel sedan 1985 så om någon är fanboy är det väl jag! :D
En dålig/överprissatt produkt är just det. Jämför ex en Rhino med en lika dyr tankmodell i 1/35 och se vad man får för pengarna.

Jag ber om ursäkt. Att benämnas som Fanboi är det vanligaste svaret man får när man besvarar kritik mot GW. :roll:

Jag kan hålla med om att GW's modeller är dyra. Det känns smärtsamt uppenbart att GW testar gränserna för hur mycket de kan pressa ut ur sitt plast-knark. Så länge vi lever i ett samhälle med privat ägande och ett kapitalistiskt produktionssätt så tycker jag att dem gör helt rätt. GW har trots allt ett enda ansvar, och inget annat, vilket är mot sina aktieägare.

Jag säger inte att jag tycker om det, men detta är den bistra verkligheten.

Back on topic. :)
"Lekt" lite med min FC-techmarine. Det känns som det här nog går att vänja sig vid. Det känns dock rätt konstigt med en så pass "mjuk" servo harness. Inte frälst, men optimistisk. :)
Division 5.

Skriv svar