Hur får jag mina tyranidbaser snygga?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Fierce
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jul 2014, 09:33

Hur får jag mina tyranidbaser snygga?

Inlägg av Fierce »

Hej!

Jag har nyligen fått hem ett 100+ tyranider som jag försöker få fason på. För att det inte ska dröja evigheter förrän jag kan ställa upp dem på spelbordet jobbar jag med några få färger och wash. De blir ok i förhållande till tiden jag lägger ner på dem. Däremot är det första gången jag provar på att måla 28 mm. Tidigare har det varit 15 mm och då blir det förstås mindre detaljer vilket gör att baserna är desto viktigare. En snygg bas höjer figuren medan en taskig bas kan sänka den mest omsorgsfullt målade figur.

Ergo: jag behöver lägga ner mig lite extra på baserna. Jag tänker mig åt ruintemat och har testat GW:s Armageddon Dust med en drybrush av Underhive Ash. Det blir bra som fond men nu måste jag få till detaljer som höjer baserna! Jag har en del beiga buskar att fästa men that's it.

Så hur kan jag göra för att få dem att sticka ut? Finns det bits att köpa eller har ni andra tips på bra basmaterial som skulle passa färgschemat/ruintemat? Det är alla typer av storlekar, från små Gaunts, Warriors, till stora monster som Tervigon, Carnifex, Trygon, Hive Tyrant etc så det är många olika basstorlekar att jobba med. Alla tips emottages tacksamt :)

Själva tyraniderna grundar jag med Skull White, skalen blir i Evil Sunz Scarlet med kant av Ratskin Flesh, Seraphim Sepia på hela modellen och sedan ljusa upp med Screaming Skull. Till sist lite detaljer som ögon, tänder, tunga etc.

Hur gör jag?

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Hur får jag mina tyranidbaser snygga?

Inlägg av eldrak »

Posta en bild på en gubbe här så blir det lättare att ge färgmatchningsförslag.

Bildgoogla lite på ruinbaser och se om du hittar något du gillar så kan du säkert få tips var det går att få tag i bra byggmaterial.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Hur får jag mina tyranidbaser snygga?

Inlägg av Serpent »

Om du har bekanta som har köpt en terrängbit från GW så lär det finnas en rejäl mängd skrot över som går att få. Använd det på baserna för att ge själva känslan, grusa resten och kör så det ryker. Om du har ljusa gubbar fungerar mörka baser bättre, har du mörka gubbar mår mörka baser bra av lite färgklickar såsom grästussar, hjälmar, eller liknande.

Som sagt, bilder är bra. Då får du ännu mer bra tips! :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar