Någon som har tips på hur man kan göra snygga Looted Wagons?
Någon som har tips på hur man kan göra snygga Looted Wagons?
Någon som har några fina tips eller pointers om hur man kan konvertera fordon så att dom dels blir Orky, och dels snygga?
Re: Någon som har tips på hur man kan göra snygga Looted Wag
Ta ett fordon. Limma med super lim på olika punkter. Släng ner fordonet i en låda med bitz. Skaka om ordentligt. Ta upp och blås av övriga bitz. Tada!!!
Nej men seriöst så är det bara att köra på. Det mesta funkar för orks bara man slänger på lite extra vapen eller armorplates.
Nej men seriöst så är det bara att köra på. Det mesta funkar för orks bara man slänger på lite extra vapen eller armorplates.
Gör saker fetare, lägg till extra plåtar här å där, MASSOR AV NITAR!

Den här russen är en vanlig battletank som jag fick för nästan inget begagnad, den har fått sig en dubbelbredd med larver å kortad pipa som byggts på lite, på varje sida av pipan sitter det en IG grenade launcher som lätt kan tolkas som dämparna som finns på en demolisher, tornet är lite tillbiffat med mer pansar också. Denna är byggd när det fortfarande var version 3 codexen som gällde å man kunde köra Looted vehicles direkt ur andra codexar med ändringarna "Dont press dat" och BS2.

"Basilisk": hopkok av grejer, kanonen med platform är från en basilisk kit, tracksen är från en russ som jag fick i trasiga bitar, hullen är scratchbyggd i plasticcard efter en mall för leman russ tanks men ändrad för att ha en bassyplatform istället för torn.
Skjölden är plasticcard.

Land Raiderbaserad Battle Wagon. Köpte en chaos land raider i horribelt skick, skalade av dom illa pålimmade chaos spikarna och plåtarna, vände på hela grejen eftersom det är jävla korkad design annars, flyttade avgasrören till den nya baksidan, smällde dit två motorer från den gamla warbuggyn, lämnade öppet runt hela motorn, öppna sidodörrar för att visa att det är armour 12 på sidan, 10 bak samt open top.
Byggde en ny framsida med tittglugg å bepansring. Magnetad deffrolla på två vässade balkar.
Ork i luckan uppepå var över från en begagnad battlewagon jag köpte i vintras, fick sig en burst cannon för att illustrera en big shoota, ska bygga dit nån ammolåda och handtag innan jag anser den vara klar.
Kanske nån form av plåtar runt överdelen av hullen så orker kan stå där lite fint
Har satt i magneter så original sponsonerna kan sättas dit, kan vara bra om jag får för mig att vilja ha mera vapen på denna battlewagon senare, bara å bygga om sponsonerna med Ork vapen å snäppa dit.
Måste tacka för dina rhinos! Du hade använt så lite lim att det gick att få bort både sidodörrarna å toppluckan utan skador
Ska magneta alltihopa så det går att variera mellan rhino, razorback(har två toppluckor och front torn med heavy bolters från land raiders) och kanske ska skaffa grejer för predator/whirlwind.
Hittade billiga Stalker bitar så dom är på väg å ska magnetas också.

Den här russen är en vanlig battletank som jag fick för nästan inget begagnad, den har fått sig en dubbelbredd med larver å kortad pipa som byggts på lite, på varje sida av pipan sitter det en IG grenade launcher som lätt kan tolkas som dämparna som finns på en demolisher, tornet är lite tillbiffat med mer pansar också. Denna är byggd när det fortfarande var version 3 codexen som gällde å man kunde köra Looted vehicles direkt ur andra codexar med ändringarna "Dont press dat" och BS2.

"Basilisk": hopkok av grejer, kanonen med platform är från en basilisk kit, tracksen är från en russ som jag fick i trasiga bitar, hullen är scratchbyggd i plasticcard efter en mall för leman russ tanks men ändrad för att ha en bassyplatform istället för torn.
Skjölden är plasticcard.

Land Raiderbaserad Battle Wagon. Köpte en chaos land raider i horribelt skick, skalade av dom illa pålimmade chaos spikarna och plåtarna, vände på hela grejen eftersom det är jävla korkad design annars, flyttade avgasrören till den nya baksidan, smällde dit två motorer från den gamla warbuggyn, lämnade öppet runt hela motorn, öppna sidodörrar för att visa att det är armour 12 på sidan, 10 bak samt open top.
Byggde en ny framsida med tittglugg å bepansring. Magnetad deffrolla på två vässade balkar.
Ork i luckan uppepå var över från en begagnad battlewagon jag köpte i vintras, fick sig en burst cannon för att illustrera en big shoota, ska bygga dit nån ammolåda och handtag innan jag anser den vara klar.
Kanske nån form av plåtar runt överdelen av hullen så orker kan stå där lite fint
Har satt i magneter så original sponsonerna kan sättas dit, kan vara bra om jag får för mig att vilja ha mera vapen på denna battlewagon senare, bara å bygga om sponsonerna med Ork vapen å snäppa dit.
Måste tacka för dina rhinos! Du hade använt så lite lim att det gick att få bort både sidodörrarna å toppluckan utan skador
Ska magneta alltihopa så det går att variera mellan rhino, razorback(har två toppluckor och front torn med heavy bolters från land raiders) och kanske ska skaffa grejer för predator/whirlwind.
Hittade billiga Stalker bitar så dom är på väg å ska magnetas också.
Kul fråga och tråd! Det finns mkt att sägaelaktomte skrev:Någon som har några fina tips eller pointers om hur man kan konvertera fordon så att dom dels blir Orky, och dels snygga?
1) Det första jag vill rekommendera är att du skaffar plasticard. Att bara använda bits tycker jag själv inte ger lika bra resultat. Jag fick tipset när jag började med scratchbyggande att leta reda på ett företag som gör skyltningar till butiker mm. Ett företag som jobbar med plast i olika slag. Jag hittade ett ställe här i Gbg och ringde och frågade om de hade styrenplast (plasticard) att sälja till mig som privatperson och det var inga problem att köpa. Minsta biten var 2x1m i 0.5mm eller 1mm så jag tog två av båda. Har räckt ett bra tag
Det fina med plasticard är hur lätt den är att arbeta med. Skär en skåra i den och du knäcker plasten längs skåran och får ett perkeft snitt. Du kan sandpappra, tälja, böja, klippa mm mm. Och du limmar med samma plastlim du limmar GW-figurer (för de är gjorde i princip samma plast). Med plasticarden gör du alltså armor plates, teef, glyphs, banners mm mm.
Jag brukar gilla att först bygga en main shape och på den sedan bygga snygga detaljer när jag scratchbygger. Har du ett fordon du vill orkifiera så är det ju samma process. Jag brukar klippa en post-it och sätta på där jag vill ha en armor plate och klippa till post-iten till rätt storlek och form. Lätt att sätta dit och testa, ta loss, klippa till, sätta tillbaka osv. Sedan när jag är nöjd så sätter jag post-iten på plasticarden och skär till rätt form.
Sen en liten men viktig detalj när det gäller plasticard. Du vill inte bara ha rätt storlek med tricket ovan utan även rätt tjocklek! Så ofta man ser folk använda samma tjocklek hela tiden och det blir lite enkelformigt. Dessutom (och värst) är att det ibland ser för tanigt ut! Du limmar lätt ihop två plattor till en dubbelt så tjock platta. Själv bygger jag mest i 0.5 och 1mm tjock plasticard men ibland är 1 för mesigt när vi snackar fordon.
2) Sen ska man hitta ngn bra återförsäljare av produkter ifrån http://www.evergreenscalemodels.com/ Här i Gbg har vi Hobbycenter
Med det jag skrivit ovan har du de tre viktigaste komponenterna: ork armor plates, ork exhaust pipes och rivets
Mitt absoluta favorit-ork-fordon är FWs Kill Blasta och den sortens fordon är hyffsat enkelt att bygga med plasticard. Det tar bara tid om det ska vara så stort och detaljerat
3) Det leder oss till nästa och det viktigaste tipset: Titta på snygga ork-fordon och försök bygga egna detaljer som liknar det du ser. Ska du få ett snygg fordon så behövs det snygga genomtänkta välgjorda detaljer. Att bara hacka, skära och banka ihop ngt blir inte snyggt. Ork-modeller har en estetik. Visst vill man att det ska se ut som en ork har bankat ihop sitt fordon, det ska var slitet och skadat i strid osv, men du som bygger kan inte göra så och förvänta dig ett snyggt resultat. Igen, kolla på Kill Blastan. Så vacker.
Shit vad sugen man blev på att bygga ork-fordon...
Lite andra tips:
4) Hitta en gammal stationär PC, öppna och klipp loss alla kablar. Ett ork fordon ska ju ha lite kablar som hänger ut ur hål och så. Du kan hitta plasticardrör som passar precis på kabeln vilket ger massa roliga möjligheter.
5) Skaffa ett tube tool set typ http://masqmini.com/index.php/bees-scul ... etool.html för att göra osläta kablar att blanda in bland de släta du klippte ur PCn.
6) Skaffa oyumaru för att göra egna gjutformar och gjut av coola ork-detaljer med http://alphaspel.se/shop/gjutning-model ... argad.html
Lycka till och fråga om det är ngt mer specifikt du undrar över