Ok, försöker måla upp bilden av mig själv som en sur hardcore WAAC spelare. Men innerst inne vill jag måla fina modeller.
Hjälp mig!
Ni som lyckas med bra freehands hur gör man? Tips på hur jag kommer igång. Gissar att det e bra att inte börja med ngt allt för avancerat. Men ändå... Lite saker jag undrar över:
- Hur får man till snyggar raka linjer
- Jämna kurvor
- Skarpa kanter.
- Shades/färg övergångar
Finns det bra tips? / Trix?
Tips på freehanding
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tips på freehanding
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Tips på freehanding
Oooh, det här kommer jag att hålla koll på, behöver också hjälp med detta...massiv hjälp!
"Måla med en liten pensel" räcker inte riktigt för mig.
"Måla med en liten pensel" räcker inte riktigt för mig.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
-
Silvertejp
Också intresserad! Så om nån har/vill skriva lite tips, så hade varit grymt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Använd en liten tunn penna för att göra konturlinjer först sedan är det bara att använda en väldigt liten pensel 
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
-
Gonka Koff
Nja, innerst inne vill du väl ha ett poäng till enligt GoB:s målningsmall va?refabricated skrev:... Men innerst inne vill jag måla fina modeller
Förvånande nog kanske kan vara behjälplig för sådana som är helt nya i området. Jag är en ganska fumlig målare utan nån direkt konstnärlig talang, men har faktiskt lyckats göra enkla med kanska snygga freehands på mina Ultramarine-fordon.
(Detta fungerar bäst för enfärgade motiv)
Grundtaktiken för mig är att använda en metod som tillåter en att någorlunda enkelt fixa till alla hundratals fel man gör genom processen. Så utgå från en yta med homogen färg, så att man kan använda grundfärg för att måla över det man spretat ut på sidorna.
Sedan målar man konturerna på det man vill ha målat med en färg som ligger ungefär mittemellan motivfärgen och underliggande färg, (så om du vill måla en vit symbol på grön bakgrund så målar du konturerna med en ljusare grön färg.)
När man efter typ 30 ommålningar och lika många svordomar fått till konturen som man vill ha den målar man igen med den färgen man egentligen ska ha, och då målar man så att man sparar en halv millimeter av mellanfärgen. Detta görs dels att motivet då ser skarpare och mindre kladdigt ut, och dels för att det blir enklare att föra penseln rätt.
Generellt så målar man (iallafall jag) en kontur med både grundfärgen och konturfärgen, för att exempelvis få till en snygg spets måste man måla över konturfärgen med grundfärgen osv.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Det första jag gör är att rita upp själva motivet med blyertspenna. Detta är bara för att få riktlinjer och symmetri. Jag målar alltid på vit bakgrund oavsett hur slutresultatet ska bli. Sen målar jag uteslutande med washes och/eller färger som är utspädda nog att vara washes. Liten pensel, och börja bygga lager. Försöker måla "från botten och upp", dvs det som ska vara längst ner först, sen bygger lager ovanpå med en färg i taget. Det blir oftast så liten yta så det går inte att blenda, men man får samma effekt genom att lägga fler lager tunn wash.
Så gör iaf jag.
Så gör iaf jag.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tack för tipsen. Skall testa ikväll och se vad jag kan fixa.
@Gonka
Du har delvis rätt, men visst är det fint när det finns flera anledningar att utvecklas? Jag blir en bättre målare, utmanar mig själv på flera av hobbyns bakgator och blir belönad för det. Dels med en snyggare arme och dels med en hel poäng i en turnering.
Har länge funderat på detta, behövde bara en spark i röven.
Tack GoB!
@Gonka
Du har delvis rätt, men visst är det fint när det finns flera anledningar att utvecklas? Jag blir en bättre målare, utmanar mig själv på flera av hobbyns bakgator och blir belönad för det. Dels med en snyggare arme och dels med en hel poäng i en turnering.
Har länge funderat på detta, behövde bara en spark i röven.
Tack GoB!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag brukar se till att ha ett motiv skissat bredvid mig när jag freehandar, sen lägger jag lite tunna hjälpstreck med en wash, så man får nåt att utgå ifrån.
Efter det är det mest bara övning ger färdighet känner jag
Efter det är det mest bara övning ger färdighet känner jag
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
twitter: xdanskx