Tunna ut/blanda färg
- Lottomannen
Tunna ut/blanda färg
Tänkte göra en liten koll på hur folk (och fä) tunnar ut och blandar sin färg. Direkt i burk? På bakplåtspapper med disktrasa under? På palett, och hur gör du så att det inte torkar då? Letar efter alternativ...
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Re: Tunna ut/blanda färg
Kakelplatta, har i vatten och sen lite mer vatten om det hinner börja torka
En bild säger mer än 1000 kaniner
Jag använder egentligen alltid spädda färger och målar fler lager. De är då blandade i burkarna 
Om man blandar direkt när jag målar gör jag det i vanlig palett, och späder ut det i takt med att det torkar. Går också att göra en smidig våtpalett men det känner jag inte behövs. Om jag känner att jag måste blanda ihop en massa färg på en gång och det riskerar att torka innan jag målat klart skulle jag nog göra det i en tom färgburk bara. Då har jag ju kvar mer av samma mix till senare också
Om man blandar direkt när jag målar gör jag det i vanlig palett, och späder ut det i takt med att det torkar. Går också att göra en smidig våtpalett men det känner jag inte behövs. Om jag känner att jag måste blanda ihop en massa färg på en gång och det riskerar att torka innan jag målat klart skulle jag nog göra det i en tom färgburk bara. Då har jag ju kvar mer av samma mix till senare också
p3 våtpalett
vanliga paletter
på papper
väter bara penseln innan jag tar färg , kör lite med det som passar för stunden lr vad jag orkar göra....
Men det är en process som ständigt utvecklas ändras och återgår till gammalt.....
vanliga paletter
på papper
väter bara penseln innan jag tar färg , kör lite med det som passar för stunden lr vad jag orkar göra....
Men det är en process som ständigt utvecklas ändras och återgår till gammalt.....
Plastpalett och vatten. Gör att jag kan blanda färger lite hur jag vill också.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Matlåda, blött papper och bakplåtspapper bara att sätta på locket när man målat klart. Håller färgerna i bra konsistens i veckor.
Tunna ut gör jag med vatten till alla färger utom vit och metallic där jag använder valejos thinner.
Tunna ut gör jag med vatten till alla färger utom vit och metallic där jag använder valejos thinner.