Purity seal debackel

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
MFL

Purity seal debackel

Inlägg av MFL »

Var för en gång skull klar med målningen i god tid före en turnering och tänkte toppa med att för första gången lägga på purity sealer.

Det var tydligen fel.

Hela armén är nu i varierande grad mjölkig. Allt som var svart är numera grått, all metall är mer vit eller grå i stället för metall.

Någon annan som fått den effekten? Finns det något botemedel eller det bara att strippa dem och börja om???

Det är GWs sealer jag använt btw...

/Mattias
Mattias Lindeberg

lilleklegg

Re: Purity seal debackel

Inlägg av lilleklegg »

Jag fick det en gång och sålde armén som resultat. Använder aldrig seal längre av den anledningen. Flaskorna måste skakas ordentligt och temperaturen i och utanför flaskan får inte vara för kall. Man kan hålla sprayen under rinnande vatten för att få den rumstempererad innan användning.

Hur man åtgärdar misstaget kan jag inte hjälpa dig med. Däremot så vet jag att jag läst om en lösning någon gång tidigare. Helt återställda kommer de nog aldrig bli om du inte målar dem igen.

MFL

Inlägg av MFL »

Tackar för ditt svar lille. Inte det man vill höra, men det är ju inte ditt fel ;-)

Körde först på en testfigur och några objektiv och dom blev kanon. Hade exakt samma förutsättningar och tycker inte jag skakade burken varken mer eller mindre när jag körde hela armén.
Vore ju bra om GW skrev på burken exakt vilka premisser som gäller för ett godkänt resultat :-(
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Dakka hade en guide för hur man löser situationen, den såg rätt bra ut! Jag minns inte exakt var den är på forumet dock... :(
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Det jag har hört som kan lösa det var att lacka om dem, ev först glansig, sedan matt/satin.

Leta på nätet och testa på en modell.

Jag har lyckats mjölka tre modeller en gång och blev så besviken. En hel armé låter fruktansvärt.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

...och det är därför jag nästan alltid lackar med pensellack (förutom tanks). Och när jag väl använder sprayen så skakar jag den i %¤#& fem minuter minst.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

MFL

Inlägg av MFL »

Jo. Har ett par olika metoder som "skall funka". Om vädret tillåter blir till att testa i morgon.

En sak verkar gemensamt för alla tips man läser. Luftfuktigheten får INTE vara för hög = regn är o-bra

Sealern är uppenbarligen ännu mer känslig än primern.

Återkommer med resultat när/om jag hittar något som funkar.
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag spraylackar nästan uteslutande mina modeller men jag gör det alltid inomhus med en spray som stått inne och jag tycker att det i stort sett aldrig blir dåligt. Använder Testors Dull Coat och skakar den i kanske en minut innan.

Om det däremot blir mjölkigt så är nog guildmasters förslag det bästa; pensellacka med en gloss varnish och sedan pensla eller spraya på en matt/dull.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Katarsis skrev:...Om det däremot blir mjölkigt så är nog guildmasters förslag det bästa; pensellacka med en gloss varnish och sedan pensla eller spraya på en matt/dull.
Det funkade bra när det hände mig
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jonke

Inlägg av Jonke »

Jag har drabbats av detta en gång, för mig funkade det att spraylacka figurerna igen så försvann det så värt ett försök.

Skriv svar